Home » שיקולים בבחירת בית אבות

שיקולים בבחירת בית אבות

שיקולים בבחירת בית אבותבחירת בית אבות הינו נושא רגיש בקרב משפחות רבות. להוציא בן משפחה אהוב מהבית ולהעבירו לטיפול והשגחה בידי זרים מלווה בקשיים והתלבטויות רבות. למרות שבישראל פועלים כיום בתי אבות ברמה גבוהה, הרגש משחק תפקיד משמעותי במהלך ומשפיע על ההחלטה השכלית.

בתי האבות בישראל מציעים רמות טיפול וסיעוד שונות המותאמות לצרכים וליכולות של הדייר ובני משפחתו. בבחירת בית אבות יש חשיבות גבוהה לסקירת מספר מרכיבים, וכן התאמה מיטבית בין בית האבות לצורכי בן המשפחה.

סוגי בתי אבות

סיווג ראשוני של אופי בית האבות יעשה לפי רמת העצמאות של בן המשפחה:

  • בית אבות לדיירים עצמאיים מתאים לקשישים שמסוגלים לנהל שגרת פעילות יומיומית עצמאית. בית אבות מסוג זה יציע אווירה מוגנת ופעילוית רבות לרווחת הדיירים וסיוע רפואי במקרה הצורך.
  • בית אבות סיעודי מיועד לדיירים סיעודיים, אשר זקוקים לסיעוד ולטיפול צמוד לאורך כל שעות היממה.
  • בית אבות לתשושי נפש הינו סוג נוסף של בתי אבות המיועדים לקשישים תשושי נפש החולים במחלות דמנטיות כמו אלצהיימר ודמנציה.
  • בתי חולים גריאטריים הינם בתי אבות הפועלים במתכונת של בית חולים ומעניקים טיפול צמוד ומקיף לקשישים סיעודיים וחולים.
  • קיימים גם מספר בתי אבות משולבים, אשר משלבים בין רמות העצמאות השונות של הדיירים ונותנים טיפול מותאם לכל דייר, בהתאם למצבו התפקודי והבריאותי.

קריטריונים בבחירת בית אבות

בבחירת בית אבות קיימים חמישה קריטריונים עיקריים.  קריטריונים אלה הינם בבחינת תנאי סף משמעותיים לבחירת בית אבות ראוי לבן משפחה אהוב.

  • תחילה יש לוודא כי בית האבות פועל ברישיון. בניגוד לדיור מוגן, בתי אבות חייבים ברישיון של משרד הרווחה ולא יכולים לפעול ללא רישיון תקף.
  • נושא שני ומשמעותי הינו העלות הכספית לדיור בבית האבות. חשוב לברר את גובה העלות בהתאם למצבו הנוכחי של הדייר, וכן חשוב לברר את המשמעויות הכספיות במקרה של החמרה במצב (לדוגמא אם דייר הופך מעצמאי לסיעודי) . יש לברר האם יש למוסד הסכמים עם משרד הרווחה ומשרד הבריאות. כך, במידה והדייר לא יכול לשלם בכוחות עצמו את שכר הדיור, ייתכן ויוכל לקבל סיוע מגורמים אלה.
  • נושא שלישי הינו הסביבה בה ממוקם המוסד. יש לברר האם הסביבה היא עירונית או כפרית, רחוקה או קרובה למרכז מסחרי ולהתאים את המקום לאופי בן המשפחה העתיד להתגורר במקום. שיקול זה חשוב במיוחד ומשתנה בין משפחה למשפחה.
  • נושא רביעי הינו התנאים הפיסיים של בית האבות. גודל המוסד, גודל החדר בו ישהה בן המשפחה, מגוון השטחים הציבוריים הקיימים במקום, מספר הדיירים בחדר הינם גורמים שישפיעו באופן מהותי על השהות במקום ויש לשים לב אליהם לפני ההחלטה על דיור במקום.
  • שיקול אחרון ומשמעותי הינו המשמעות לחיים אשר מעניק המוסד לדייריו. תחום זה בא לידי ביטוי במגוון הפעילויות שמציע המוסד לדיירים. האם הצוות משקיע זמן ביצירת קשר ואווירת שייכות בין הדיירים וכמובן האם האווירה הכללית נותנת תחושה נעימה של חוויה קרובה ככל האפשר ל"בית".

במידה והנכם מבולבלים מרוב עומס המידע שנוחת עליכם בבואכם לבחור בית אבות, באפשרותכם לפנות לסיוע חיצוני, הניתן על ידי חברת קרן אור, המלווה את משפחת הקשיש ומעניקה שירותי סיוע והכוונה במציאת בית אבות האידיאלי ביותר לכם.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715471

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר