Home » מבחן תלות

מבחן תלות

מבחן תלותמגוון מצבים בחיים עלולים להביא את האדם להזדקקות לאחר בביצוע פעילויות היומיום, מחלה, גיל או תאונה. ביטוח לאומי הוא הגוף האחראי על הענקת עזרה סיעודית לנזקקים, עם זאת, עליהם לעמוד במבחן הסיעוד של הביטוח הלאומי, הראשון שבהם הוא גיל הגבוה מגיל הפרישה. מבחן תלות לסיעוד הוא מבחן של הביטוח הלאומי לבחינת מידת תלותו של המבקש בזולת בביצוע פעולות יומיומיות.

ראשית יש להגיש את הבקשה בסניף ביטוח הלאומי אליו משתייך אזור המגורים של המבקש, לבקשה יש לצרף אישור רפואי על מצבו וכן לפרט, עד כמה שניתן, על מצבו וקשייו היומיומיים. בבחינת הבקשה יילקחו בחשבון הפרטים הבאים, בלעדיהם תידחה הבקשה, על האדם להיות מעל גיל הפרישה, שישים ושבע לגבר ושישים וארבע לאישה.

על האדם להיות בעל אזרחות ישראלית ותושב ישראל ולהתגורר בביתו הפרטי, במידה והוא מתגורר במוסד סיעודי הוא אינו זכאי לגמלה. כמו כן יילקחו בחשבון ההכנסות והקצבאות אותן הוא מקבל, הכנסת יחיד הגבוהה משמונה אלפים שקלים או זוג שהכנסתו גבוהה משניים עשר אלף שקלים תזכה בחצי גמלה בלבד. בשלב הבא יגיע בעל מקצוע לביתו של המבקש. הבחינה נעשית בבית בכדי לראות כיצד מתפקד האדם בסביבתו הטבעית. עד אפריל 2012, המבחן נעשה על ידי אחות, פיזיותרפיסט או רופא שביצע את המבחן רק לקשישים בגילאי 90.

לאור תלונות של הקשישים ובני משפחותיהם על דרך עשיית מבחן התלות, שלדבריהם התבצעה בצורה משפילה ובזלזול, הוחלט לאפשר לקשישים לבחור בין אחות לבין רופא גריאטרי מומחה, שיערוך את המבחן גם לקשישים בגילאי 80. כעת, הניסוי החל ביישובי ירושלים, טבריה ופתח תקווה ובהמשך אמור להתפרס גם לישובים נוספים.

בבדיקה יבחנו יכולותיו של המבקש בביצוע פעולות היומיום, יכולתו של הנבדק לאכול ולשתות בעצמו כשמגישים לו אוכל, יכולתו להתרחץ בעצמו והיכולת להתלבש ולהתפשט ללא סיוע, שליטה על הסוגרים ושמירת ההיגיינה, היכולת לעבור בין מצבי שכיבה, ישיבה ועמידה בלי עזרה ומידת הניידות של המבקש בביתו ללא עזרים וסיוע.

עבור כל פעולה יעניק בעל המקצוע ניקוד, החשוב לגובה הגמלה או מספר שעות הסיעוד השבועיות. נקודה אחת תינתן אם האדם מסוגל לבצע את הפעולה לבדו, שתי נקודות אם הוא זקוק לעזרה חלקית ושלוש נקודות אם קיימת תלות מוחלטת באדם אחר. ניקוד נוסף יינתן אם הנבדק זקוק להשגחה צמודה או חלקית, מידת ההשגחה תזכה את הנבדק עד שש וחצי נקודות, במקרה שהוא זקוק להשגחה מלאה. מגורים לבד, ללא שותפים, יזכו בשתיים וחצי נקודות נוספות.

בשלב האחרון יחושבו מספר הנקודות שהנבדק צבר ועל פיהם גודל הסיוע לו הוא זכאי. צבירה של מעל שתיים וחצי נקודות, תזכה בתשע שעות וארבעים וחמש דקות של עזרה סיעודית שבועית. מעל שש וחצי נקודות, יקבל בין שש עשרה לשמונה עשרה שעות סיעוד שבועיות. הניקוד המרבי שניתן לקבל הוא שש עשרה וחצי נקודות.

העובד הסיעודי יסייע בביצוע הפעילויות היומיומית, יבצע שליחויות עבור הנזקק, למשל קניות או רכישת תרופות עבורו. כמו כן יעזור בניקיון הבית, כביסות ובישולים. העובד ילווה את הזכאי לרופא במידת הצורך. תוכן הסיוע תלוי במה שאישר הביטוח הלאומי ובמספר שעות הסיעוד העומדות לרשותו.

קיימת אפשרות להמיר את גמלת הסיעוד, במקום הגמלה או חלק ממנה יכול הקשיש להגיע למרכז יום לקשיש, ההגעה למרכז תיתכן באמצעות הסעות מביתו ובחזרה. במרכז יינתנו ארוחות, טיפוח, שירותי כביסה ופעילויות. ניתן להמיר את הגמלה גם בשירותי כביסה שייאספו ויושבו לבית, ברכישת מוצרי ספיגה למבוגרים וכן הגמלה יכולה לשמש כמימון חלקי בהחזקת עובד זר צמוד.

קרה ונפסקה גמלת סיעוד פחותה ממה שהמבקש נזקק לה באמת, הוא רשאי להגיש ערעור לבית הדין לעבודה, תוך חצי שנה מיום קביעת גמלת הסיעוד. מצב אחר שעשוי לקרות, הוא שהאדם קיבל גמלת סיעוד המתאימה לצרכיו ומצבו הוחמר, אז ניתן להגיש בקשה חוזרת בגין החמרת תפקוד, שוב יגיע איש מקצוע לבדיקת תפקוד האדם ותיקבע גמלה חדשה, התואמת את מצבו.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715471

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר