Home » סטרואידים בגיל הזהב: אמצעי זהירות

סטרואידים בגיל הזהב: אמצעי זהירות

תופעות לוואי של סטרואידים בגיל הזהבסטרואידים הם תרכובות אורגניות המיוצרות גם בגוף באופן טבעי בבלוטת האדרנל. עם הסטרואידים הטבעיים נמנים הקורטיזול והאלדוסטרול. גם הורמוני המין אסטרוגן וטסטוסטרון הם סטרואידים שמייצר הגוף באופן טבעי.

טיפול בסטרואידים ניתן בעיקר להתמודדות עם מחלות אוטו אימוניות בהן הגוף תוקף את עצמו. אך שימוש ארוך טווח, לא מבוקר וממושך בסטרואידים עלול לגרום לנזקים רבים במיוחד בקרב אוכלוסיות חלשות כמו קשישים. למה עלולים הסטרואידים לגרום ואיך למנוע את תופעות הלוואי ככל שניתן?

מתי נקבעים סטרואידים לקשישים?

עם פיתוח תרופות המבוססות על סטרואידים הייתה התלהבות גדולה כי סטרואידים שיפרו את מצבם של החולים תוך זמן קצר. הסטרואידים מחלישים את מערכת החיסון ולכן יעילים בהתמודדות עם מחלות אוטו אימוניות או אלרגיות. חולי לופוס משתמשים בסטרואידים.

גם במשאפים בהם משתמשים חולי אסטמה ישנם סטרואידים הגורמים להרחבת הסימפונות. חולי פסוריאזיס משתמשים אף הם בסטרואידים להקלה על תסמיני המחלה. הסובלים מאלרגיה עורית מורחים משחות סטרואידיות כמו קורטיזון שמשפרות את המצב. הסטרואידים, כאמור, משפרים את המצב במהירות ומאפשרים לחולים ליהנות מאורח חיים תקין.

מתי הסטרואידים מהווים בעיה?

שימוש ארוך בסטרואידים מתחיל לחשוף את החסרונות שלהם. נטילת סטרואידים על בסיס קבוע גורמת לשינויים הורמונליים משמעותיים, כשהשמנה, במיוחד בתחתית הפנים והבטן היא תופעת לוואי מוכרת. הסטרואידים המלאכותיים מנטרלים את פעילות בלוטת האדרנל ומנוונים אותה בגלל כמות הסטרואידים המוכנסת לגוף באופן מלאכותי.

ירידה בתפקוד מערכת החיסון היא פתח לכניסתם של גורמים זרים לגוף כמו וירוסים, פטריות וטפילים שבמצב רגיל הגוף נלחם ומנטרל אותם. כניסתם של גורמים זרים הם מתכון לזיהומים. נמצא גם ששימוש ארוך טווח בסטרואידים עשוי להעלות את לחץ הדם ולגרום למחלות שונות כמו מחלות לב או סוכרת.

רגישות רבה יותר בקרב קשישים

אם השפעותיהם הבעייתיות של הסטרואידים יכולות לבוא לידי ביטוי בקרב כל מי שנוטל אותם, אצל קשישים ההשפעות יכולות להיות חמורות עוד יותר. אצל קשישים מערכת החיסון אינה בשיאה גם ללא הסטרואידים, כך שעם נטילת סטרואידים הם חשופים מאוד לזיהומים.

סטרואידים עלולים לגרום גם להתדלדלות העצם, אוסטיאופורוזיס, אליה חשופות במיוחד נשים מבוגרות. אם הן נוטלות סטרואידים הן חשופות עוד יותר. כך גם לעליה בלחץ הדם ולתופעות הנגרמות בעקבותיה כמו סוכרת ומחלות לב.

כיצד להימנע מתופעות הלוואי של סטרואידים?

על מנת להימנע מתופעות הלוואי יש להיות כל הזמן עם היד על הדופק ולשים לב היטב למצבו של הקשיש. ישנן מספר דרכים לצמצם נזקים:

להימנע משימוש ארוך טווח בסטרואידים: להשתמש בסטרואידים למשך מספר שבועות לכל היותר ואז הפסקה ארוכה, כך לסירוגין.

הפחתת ההזדמנויות להידבקות בזיהומים: יש לשים לב שהקשיש לא בא במגע עם אנשים שיש אצלם חשש למחלות זיהומיות, דלקתיות או מחלות מדבקות. אם ישנן תופעות כמו פריחה, חום או קשיי נשימה יש לפנות לרופא מיידית.

בדיקות דם לשלילת זיהום לפני הטיפול: לפני הטיפול יש לבצע בדיקות דם ולוודא שאין כבר דלקת פנימית או מחלה זיהומית סמויה. אם כן, יש להימנע מתן סטרואידים במינון גבוה.

לפני הטיפול בסטרואידים לבצע בדיקת צפיפות עצם: מחשש להתפתחות אוסטיאופורוזיס יש לבדוק אם הקשיש נמצא בסיכון גבוה להתפתחות הבעיה ואם כן לדאוג לטיפול מונע לאוסטיאופורוזיס במקביל לסטרואידים כמו תרופות מקבוצת הביסופוספונטים. מומלץ בכל מקרה על נטילת ויטמין D.

מומלץ ליטול את הסטרואידים בבוקר או בצהריים: כדי להימנע מנדודי שינה.

להימנע מחיסונים הכוללים הכנסת נגיף מוחלש: חיסונים בהם מוכנס נגיף מוחלש כמו בחיסון נגד שפעת לא מומלצים בגלל חולשת מערכת החיסון.

בדיקות ניטור ובדיקות דם: בשל החשש מעליה בלחץ הדם יש לבדוק את לחץ הדם לעתים קרובות. יש לבצע לעתים קרובות בדיקות דם לבדיקת רמת הסוכר או הכולסטרול ולטפל בעת הצורך.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715471

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר