Home » האם תרופות אנטי ויראליות בטוחות לקשישים?

האם תרופות אנטי ויראליות בטוחות לקשישים?

זהירות השימוש בתרופות אנטי ויראליות בגיל הזהבתרופות אנטי ויראליות הביאו עימן תקוות רבות לפריצת דרך ברפואה.

מאמצים רבים מושקעים בפיתוח תרופות נוספות מסוג זה, להתמודדות עם מחלות ויראליות נוספות, אך כיום קובעים מדענים שקשישים צריכים להיזהר בשימוש בתרופות אלו.

מספר מדענים יצאו לאחרונה באזהרה כי תרופות אנטי ויראליות עלולות להיות מסוכנות לקשישים ובשום פנים ואופן אין ליטול אותן ללא מרשם או ללא השגחה רפואית. אך מה הן התרופות אנטי ויראליות? באילו מחלות הן יכולות לטפל ומהם הסיכונים הטמונים בהן?

תרופות אנטי ויראליות אינן מטפלות בגורם למחלה

להבדיל מאנטיביוטיקה, המשמשת לטיפול במחלות שנגרמות מחיידקים או מבקטריות, תרופות אנטי ויראליות נועדו לטיפול בזיהומים שמקורם ויראלי. עד כה, פותחו בעיקר תרופות מסוג זה שנועדו כל אחת להתמודד עם וירוסים מזן מסוים אם כי נעשה מאמץ לפתח גם תרופות כלליות, שיוכלו להתמודד עם סוגים שונים ומגוונים של איומים ומחלות.

תרופות אלו אינן מחסלות את הגורם למחלה כי אם מעכבות את התפתחותה ולעיתים מחלישות את הסימפטומים ומקלות על התמודדותו של החולה עם התסמינים.

תרופות אנטי ויראליות מיועדות למחלות זיהומיות כרוניות

תרופות אנטי ויראליות משמשות כיום לטיפול בחולי איידס (HIV). בנוסף, חלק מהתרופות ממשפחה זו שנועדו לטיפול בהרפס, באבעבועות, במחלות כבד מסוג הפטיטיס וכן במחלות חורף ובראשון השפעת ומחלות נגיפיות דומות.

בשל סיבוכים אפשריים של מחלת השפעת הנפוצים בקרב האוכלוסייה המבוגרת, מקובלות מאוד תרופות אנטי ויראליות לטיפול בחולים ולפני מספר שנים נעשה בהן שימוש נרחב גם כאשר נצפו בעולם מקרים של שפעת החזירים.

האופן בו פועלות תרופות אנטי ויראליות

התרופות האנטי ויראליות נועדו לפגוע באיום, בהתבסס על מחזור החיים של הווירוסים. כך, ישנן תרופות שנועדו להקשות על הווירוס לחדור לתא בגופו של המארח, שם הוא מבקש להשתכפל. כך, עובדות למשל חלק מהתרופות המשמשות לטיפול בחולי איידס ("קוקטייל").

מחקרים אחרים נערכים לאיתור האפשרות לפגוע ולהחליש את הווירוס לאחר כניסתו לתא של המארח. בין היתר, מנגנון כזה קיים בחלק מהתרופות שנועדו לטיפול בחולי הפטיטיס. בנוסף, מתקיים פיתוח של תרופות שנועדו להפריע לתהליך שכפול הווירוסים, באמצעות הפרעה לייצור חלבונים הנחוצים להם או בשיטות אחרות.

טכניקות נוספות מבוססות על השפעה על חלקיקי התא כגון ריבוזומים וישנן אף תרופות לשפעת שמטרתן לא למנוע את היווצרות הווירוסים בתוך תאי גופו של המארח אלא מניעת יציאתם מהם, כך שלא יוכלו להדביק תאים בריאים אחרים.

סיכונים ותופעות לוואי הקשורים לשימוש בתרופות אנטי ויראליות

למשל, בקרב חלק מהקשישים שטופלו בתרופות כגון RELENZA המשמשות לטיפול במחלות ויראליות דמויות שפעת, סבלו מתסמינים הקשורים למערכת הנשימה, הדומים לתסמיני אסטמה קשה. בשל הסיכונים, כיום ממליצים לקשישים להימנע משימוש בתרופה זאת במידה וידועה היסטוריה של התקפי אסטמה או אלרגיות. סכנה אפשרית לסיבוכים ידועה גם לקשישים הסובלים מברונכיטיס וממחלות ריאה חסימתיות שונות.

תרופות אנטי ויראליות שונות הובילו לתופעות לוואי כגון בחילה, שלשול והקאות, הקשורים לסיכון התייבשות בקרב קשישים. עוד תופעת לוואי מוכרת הינה סחרחורות. עבור קשישים, הדבר עשוי להוביל לנפילות, היווצרות חבלות בגב ואף שברים. חלק מהמטופלים מדווחים על תופעות לוואי כגון כאבי בטן וכאבי ראש.

במקרים פחות נפוצים נצפים גם שינויים קשים במצב הרוח, דיכאון או אגרסיות. תרופות לטיפול בהפטיטיס עשויות להביא להפרעות בקצב הלב והחמרה בסימפטומים של מחלות כרונית כגון סוכרת או מחלות מעי. לכן קשישים הסובלים ממחלות כרוניות צריכים להיזהר במיוחד ולהיוועץ ברופא לפני נטילת תרופה אנטי וויראלית.

מיי מדיק

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715471

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר