Home » סיבות נפוצות להפרעות שינה במבוגרים

סיבות נפוצות להפרעות שינה במבוגרים

סיבות נפוצות להפרעות שינה בגיל הזהבתלונות על שינה לא טובה והפרעות שינה בקרב מבוגרים בני גיל הזהב הן תופעה מוכרת המעוררת את השאלה כיצד מתמודדים עמה ומה המענה שאנו יכולים להעניק לאלה הסובלים ממנה?

מומחים בתחום רואים חשיבות להביא לידיעת הכלל כי תהליך ההזדקנות הטבעי מביא עמו שינויים בהרגלים ודפוסי השינה אשר חשוב להכיר.

השפעת הגיל על הרגלי השינה

אנשים מבוגרים נוטים לישון מוקדם יותר בערב ולחוות שינה עמוקה פחות בהשוואה לאנשים בגילאים צעירים. הציפייה לישון באותה איכות ובאותה הכמות לה אותם אנשים היו רגילים בגיל צעיר אינה תואמת את המציאות. מלבד הגיל עצמו ותהליך ההזדקנות הטבעי, מבוגרים עשויים לפתח בעיות בריאות העלולות לפגוע בשינה ולכן המודעות וההבנה של צרכי המבוגרים מוטלת על סביבתו הקרובה ובני המשפחה.

במידה והקשיש מדווח על בעיות שינה, יש להבין מה גורם להן ועל יד כך לנסות ולתת מענה וטיפול מתאימים אשר יכולים להקל ולשפר את איכות השינה ואיכות החיים של הקשיש. שינה טובה חיונית לשמירה על הבריאות הכללית, הפיזית, חשובה לתפקוד המוח ולמצב הרוח.

סיבות נפוצות לבעיות שינה בקרב מבוגרים

סיבות רפואיות

מלבד בעיות שינה הנחשבות לרגילות ומאפיינות את בני גיל הזהב, ישנן הפרעות שינה משניות הנובעות מבעיה רפואית אשר תסמיניה העיקריים אינם קשורים לשינה. מצבים אלה עשויים לכלול:

  • מחלות לב וריאות הגורמות לקשיי נשימה כדוגמת אי ספיקת לב ומחלת ריאות חסימתית כרונית.
  • מחלת ריפלוקס קיבתי הגורמת לסימפטומים של צרבת ועשויה להיות מושפעת וחמורה יותר לאחר ארוחה גדולה בסמיכות לשינה.
  • אוסטאוארתריטיס הכולל כאבים המדירים שינה.
  • בעיות בדרכי השתן הגורמות לצורך דחוף במתן שתן בלילה, מצב זה עשוי להיגרם כתוצאה מהגדלה של בלוטת הערמונית או של השלפוחית.
  • מצבי רוח הכוללים דיכאון וחרדה.
  • הפרעות ניווניות כגון אלצהיימר ופרקינסון.
  • תופעות לוואי של תרופות.

אבחון בעיות בריאותיות המשפיעות על השינה הן חיוניות לטיפול בבעיה הבסיסית המהווה את המקור להפרעות השינה, כך טיפול בכאבים או איתור תרופות הגורמות לנדודי שינה עשויים להקל על המצב.

בעיות נשימה

צורות שונות של הפרעות נשימה בשינה כוללות קשת רחבה של בעיות המשפיעות על אופן הנשימה בעת השינה, מצבים אלה שכיחים ובמידה וישנן הפסקות תכופות בנשימה בזמן השינה קיים חשד למצב של דום נשימה חסימתית ובעיות הנובעות מחסימת דרכי הנשימה.

הבעיה עשויה לנבוע גם משינויים בתפקודים המוחיים. השכיחות להפרעות נשימה בזמן השינה עולה עם הגיל והיא גבוהה יותר בקרב גברים ואנשים הסובלים מעודף משקל.

תסמונת רגל חסרת מנוחה

תסמונת המתבטאת בתחושות גירוד, זחילה על גבי הרגל וחוסר שקט המקשות על ההירדמות. הסימפטומים אינם כואבים בדרך כלל אולם בלתי נעימים ונובעים ככל הנראה שינוים ברמות הדופאמין והברזל במוח. התופעה קיימת בקרב 5%-15% מהאוכלוסייה אך שיעור המקרים החמורים עומד על 2.5%.

גורמי הסיכון כוללים בריאות ירודה, גיל, רמות ברזל נמוכות, מגדר – תסמונת רגל חסרת מנוחה משפיעה יותר על נשים. תסמונת זו עלולה להוביל למצבים של נדודי שינה הקשורים בדיכאון וחרדה והיא עלולה להחמיר בעת נטילת תרופות מסוימות.

נדודי שינה

קשיים בהירדמות או בהישארות במצב השינה לאורך זמן ללא התעוררויות על אף שהתנאים לשינה הינם טובים וקיים צורך ורצון לישון. בעיה זו נחשבת למרכזית והכללית ביותר בהפרעות השינה והיא משפיעה על אוכלוסייה רחבה מבני גיל העמידה וגיל הזהב.

מצב זה נפוץ למדי והופך שכיח יותר עם הגיל. 24% מהמבוגרים דיווחו על תסמינים הנובעים מנדודי שינה. התופעה מושפעת ממצבים של חרדה, דיכאון, ירידה קוגניטיבית ובעיות בריאותיות שונות. הטיפול מחייב אבחון והערכה נכונה של הבעיה.

יש להתאים טיפול תרופתי באופן מדויק על מנת למנוע מצבים בהם תרופות המטפלות בנדודי השינה מחמירות מצבים של ירידה קוגניטיבית ופגיעה בתפקוד המוחי. לכן התרופות הן המוצא האחרון ולפני כן ניתן להסתייע בטיפול קוגניטיבי-התנהגותי אשר משנה דפוסי חשיבה שליליים וכולל טכניקות הרפיה והירגעות.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715471

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר