Home » שיקולים רפואיים לקביעת אנטיביוטיקה לקשישים

שיקולים רפואיים לקביעת אנטיביוטיקה לקשישים

שיקולי שימוש באנטיביוטיקה לגיל הזהבאנטיביוטיקה היא התרופה למחלות שונות הנגרמות על ידי חיידקים. מחלות שבעבר נשמעו כגזר דין מוות כמו דלקת ריאות ניתנות לריפוי בקלות רבה יחסית באמצעות אנטיביוטיקה.

אך אנטיביוטיקה כרוכה גם בחסרונות. היא פוגעת בכלל החיידקים בגוף וגורמת גם להחלשת יכולתו של הגוף להתמודד עם מזיקים.

עבור קשיש סיעודי שהמערכת החיסונית שלו חלשה, הדבר משמעותי. מה מומלץ עבור קשישים סיעודיים? מתי לתת אנטיביוטיקה ומתי לא? התשובות אינן חד משמעיות.

קשישים סיעודיים חשופים במיוחד לזיהומים

קשישים סיעודיים נחשבים לאוכלוסיה חלשה ביותר אשר המערכת החיסונית שלה לקויה ומתקשה מאוד להתמודד עם פולשים ולכן חשופה מאוד לזיהומים. השכיחים ביותר הם זיהומים בדרכי הנשימה או בדרכי השתן. מחוללי הזיהום יכולים להיות חיידקים אך גם וירוסים.

שמירה על סביבת חיים נקייה ככל האפשר יכולה למנוע חשיפה לזיהומים. לדוגמה, החלפת חיתול לעתים קרובות יחסית תמנע את שגשוגם של חיידקים ופטריות על גבי החיתול המהווה סביבה אידאלית להתרבותם.

חשיבות גישות טיפול אחרות לפני קביעת אנטיביוטיקה

כשהגורם לזיהום הוא חיידק, הפתרון יהיה אנטיביוטיקה. אך אם זהו וירוס, חשוב לטפל בדרך של מנוחה ושתייה מרובה, ולא לתת אנטיביוטיקה. כשקובעים טיפול אנטיביוטי באופן שרירותי, התרופה מחלישה באופן משמעותי את הגוף אצל קשיש שבריאותו תקינה, ולהזיק באופן חמור ביותר לקשיש סיעודי..

לכן יש להקפיד על כל הבדיקות האפשריות כדי לקבוע חד משמעית אם זהו וירוס או חיידק, ולבצע צילום חזה או בדיקת תרבית. אם אין אפשרות לבדיקה כזו יש לראות על פי התסמינים מה הגורם הסביר יותר. אם מדובר על ברונכיט למשל, המקור הוא כנראה נגיפי. יש לשים לב שאם לא נותנים אנטיביוטיקה למרות שמדובר במקור חיידקי הסיכון גדול מאוד עבור החולה עד כדי מוות.

כיצד אנטיביוטיקה יכולה להזיק לקשיש?

  • יצירת זני חיידקים עמידים: כאן מדובר על בעיה כללית ולא ספציפית לקשיש. זוהי בעיה ברמה עולמית. מתן אנטיביוטיקה שלא לצורך יוצר חיידקים עמידים ומפחית את יעילותן של האנטיביוטיקות הקיימות.
  • הפחתת יעילות התרופות הקבועות:
  • קשישים סיעודיים נוטלים כמות וסוגים לא מעטים של תרופות. גם כך ישנן לא מעט סתירות בין תרופות או הגברת תופעות הלוואי. הוספת אנטיביוטיקה יוצרת אי סדר גדול עוד יותר.

 

ולשאלת השאלות – האם לתת אנטיביוטיקה?

חשוב לבצע את כל הבדיקות האפשריות במקום על מנת לבדוק את מקור הזיהום. מחלקה סיעודית בבית אבות אמורה להיות מצוידת במכשירים רפואיים שיכולים להצביע על מקור הבעיה. יש לבדוק היטב גם את התסמינים. אם ישנו חשד למקור חיידקי יש לתת אנטיביוטיקה.

עדיין עדיף מתן אנטיביוטיקה שלא לצורך מאשר לא לתת אנטיביוטיקה לחולה שזקוק לה. עדיין, לא לתת אנטיביוטיקה בשליפה מהמותן אלא רק לאחר הפעלת שיקול דעת על סמך בדיקת החולה.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715471

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר