Home » אושר בממשלה: אזרחים ותיקים בודדים יקבל גמלת סיעוד

אושר בממשלה: אזרחים ותיקים בודדים יקבל גמלת סיעוד

גמלת סיעוד לאזרחים ותיקים בודדיםגמלת סיעוד הינה גמלה חשובה, המוענקת מטעם המוסד לביטוח לאומי לאנשים מבוגרים, לאחר פרישה מעבודה. הגמלה, שניתנת לאו דווקא באמצעות תשלום כספי, נקבעת לאנשים מבוגרים שמתקשים לבצע בעצמם וללא עזרה פעולות שונות הנחשבות לבסיסיות.
הגמלה ניתנת באמצעות שירותי טיפול וסיוע ולעתים גם בשירותים נוספים על פי מצבו של הקשיש ויכולת התפקוד שלו. לאחרונה, החליטה הממשלה להרחיב את הזכאות לגמלת סיעוד ולכלול בקריטריונים לקבלתה גם קריטריונים שעד כה לא הייתה להם משמעות בהקשר זה. לצד הקריטריון המקובל של אזרח וותיק, נקבע הקריטריון של "בודד", כלומר, קשיש החי בגפו.

לא תפקוד, אלא גיל

כדי להבין מהו ההבדל (ויש כמה הבדלים) בין גמלת סיעוד כפי שהיה מקובל עד כה לבין גמלת הסיעוד החדשה שאושרה על ידי הממשלה, יש להתייחס לגילו של מקבל הגמלה.

עד כה, הזכאות לגמלה מבחינת גיל, כללה את אותם אנשים שעברו את גיל הפרישה מהעבודה ואשר זקוקים במקביל לסיוע של גורם טיפולי בתפקודים כגון האכלה, ניידות, קימה וישיבה או טיפוח. על פי החלטת הממשלה החדשה, הזכאות לגמלת הסיעוד במתכונת שעליה דובר כוללת לאו דווקא קשישים שמתקשים לתפקד באופן עצמי אלא קשישים שהגיעו לגיל שמונים ושש.

עבור קשישים משכבת הגיל הזאת, גם במידה ורמת תפקודם נחשבת גבוהה למדי, יתאפשר לקבל גמלת סיעוד במידה והם מתגוררים לבדם, ללא בן או בת זוג, ללא בן משפחה אחר.

חשיבות התמיכה החברתית

עבור קשישים עריריים וכאלה המתגוררים בגפם עשויה הרגשת הבדידות והמועקה להיות קשה, כמעט ללא נשוא. מכיוון שגמלת הסיעוד במתכונתה הקודמת סיפקה מענה אך ורק למי שעבר הערכה גריאטרית כוללנית ונמצא עומד בקריטריונים של תפקוד, הוחלט כעת לשנות במשהו את ההתייחסות ולמצוא מנגנון מסודר שבו יעניקו תמיכה חברתית לקשישים בודדים.

המהפך של החלטת הממשלה מתחיל, אם כן, בכך שלא חייבים להיות בעלי יכולת תפקוד חלקית או מוגבלת בכדי לקבל גמלת סיעוד מביטוח לאומי.

עבור קשיש החי לבדו, למעשה אין כל צורך לעבור את מבחן התלות – מבחן שקובע באילו היבטים זקוק הקשיש לעזרה והאם הוא אכן יכול או לא יכול לאכול בעצמו, להתרחץ בעצמו, להתלבש בעצמו, להתנייד באופן עצמאי וכן הלאה. מי שגילו למעלה מהגיל הקובע ומתגורר לבדו יזכה לביקורים קבועים של נציג מטעם הביטוח הלאומי.

אך מהו תפקיד נציג הביטוח הלאומי?

מטרתו של הנציג תהיה לארח לחברה לאזרח הוותיק, לבדוק מה שלומו, להתעניין בו, לשוחח עימו. במידת הצורך יסייע לו בעניינים שונים כגון יצירת קשר עם גופי רווחה או עם הביטוח הלאומי. המטרה המרכזית היא לשפר את הרווחה הכללית, להעניק הרגשה לקשיש שיש מי שמתעניין בו, שאין הוא לבד בעולם.

מכיוון שבישראל חיים עשרות אלפי קשישים בודדים שאינם עומדים בקריטריונים לקבלת גמלת סיעוד על בסיס תפקוד גופני, החלטת הממשלה צפויה להיות חשובה לציבור ניכר של אנשים שבהחלט יפיקו מכך תועלת.

ממקבלי קצבאות לשליחי מצווה

לדברי שר העבודה והרווחה, נציגי הביטוח הלאומי שיגיעו לבתיהם של הקשישים יהיו בעצמם מקבלי קצבאות הביטוח הלאומי, מטעמים של הכנסה מועטה (מקבלי הבטחת הכנסה, למשל). כך, אנשים בגיל העבודה, שמתקשים למצוא עבודה בשל גילם ומסיבות נוספות יוכלו להתפרנס בזכות אופייה החדש של גמלת הסיעוד ובתוך כך גם ירימו תרומה חברתית חשובה.

עוד נודע כי כבר קיים תקציב למימוש ההחלטה והדבר לא צפוי להצריך קיצוץ כלשהו בתקציבי משרדי הממשלה או פגיעה בשירותי רווחה אחרים.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715471

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר