Home » סיעוד לאחר שבץ מוחי

סיעוד לאחר שבץ מוחי

סיעוד לאחר שבץ מוחישבץ מוחי, שיכול להופיע גם בגילאים הצעירים יותר, ולא רק בקרב קשישים, משפיע באופן משמעותי על הלוקים בו ויכול לערער לחלוטין את שגרת חייהם.

הדבר קורה כשאספקת הדם לחלקים מסוימים במוח מופרעת, מה שמוביל לחוסר חמצן ואספקה ירודה של נוטריינטים לרקמה המוחית.

בהיותה רגישה מאד לאירועים שכאלה, יכולה אותה רקמה למות או שעשוי להיגרם לה נזק שהוא בלתי הפיך. זו גם הסיבה מדוע שבץ מוחי מלווה בסיבוכים נוירולוגיים ארוכי טווח, בהפרעות כלליות הקשורות לתפקוד המוחי, כמו פגיעה בדיבור, שיתוק חלקי או מלא ועוד. הלוקים בשבץ מוחי זקוקים, ולפחות בשבועות הראשונים שלאחר השבץ, לטיפול מלא וליווי צמוד, שיעזור להם להתמודד עם מטלות היום יום.

פתרונות סיעודיים

סיעוד לאחר שבץ מוחי יכול להיעשות בדרכים שונות ואופיו נקבע בהתאם למידת חומרתו של השבץ ולאור התסמינים השונים הנלווים לו. הטיפול הצמוד בחולה ניתן לרוב בשבועות הראשונים, אז מצבו קשה יותר, אולם ככל שחל שיפור במצב ומושגת יכולתו של החולה לבצע פעולות שונות ללא עזרה, נבחנים הליכים טיפוליים אחרים, שמסייעים לו גם הם בהתאם למצבו. במקרים קשים יותר, זקוקים הלוקים בשבץ מוחי לסיעוד למשך כל חייהם ולטיפול תומך צמוד. הפתרונות הסיעודיים המוצעים במקרים כאלה הם מגוונים מאד. הנה סקירה על שניים מהם:

  • דיור מוגן סיעודי – הלוקים בשבץ מוחי, הזקוקים למענה טיפולי 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע, נשלחים במקרים רבים לדיור מוגן סיעודי, היכן שנמצאים גם קשישים, הסובלים מבעיות שונות ואינם יכולים לתפקד באופן עצמאי. ניתן למצוא כיום בארץ מספר בתים מסוג כזה, המעסיקים צוותים רפואיים וטיפוליים, העומדים לרשותם של החולים. צוותים אלה דואגים למתן טיפול מלא לכל חולה ובהתאם לאופי הסימפטומים הנלווים לשבץ, לרבות האכלה, סיוע ברחצה, בהלבשה ועוד. הלוקים בשבץ מוחי שוהים במקום ומקבלים שירותים מלאים, לצד הטיפול הרפואי והטיפול התומך, כמו שירותי ניקיון, הפעלות שונות ועוד.
  • סיעוד בבית החולה – ישנן משפחות, הבוחרות עבור יקיריהן שלקו בשבץ מוחי אפשרות של קבלת טיפול בבית החולה במקום העברתו למוסד סיעודי כלשהו. במרבית המקרים המטפל הוא עובד זר, ובמקרים אחרים מדובר באחות, המגיעה ישירות לביתו של החולה. המטפל הסיעודי חי בביתו של החולה, מסייע לו בפעולות היום יום ומשגיח עליו. החולה, באופן זה, איננו נדרש להסתגל לסביבה חדשה או לשנות את סדר יומו. ישנו לוח זמנים קבוע, הכולל ארוחות וגם טיולים וכן גם פעילויות שונות, המקנות לחולה תחושת ביטחון ונוחות רבה יותר.

חשוב לדעת

משפחות הלוקים בשבץ מוחי יכולות לפנות אל המוסד לביטוח לאומי כדי שיקבלו גמלת סיעוד, בהתאם לחומרת מצבם. הדבר ניתן להם על פי חוק הסיעוד של המוסד לביטוח לאומי כשמדובר בגמלה המאפשרת להם לכסות את הוצאות השהייה במוסד הסיעודי או את הטיפול הסיעודי בבית החולה. כדי לקבל את גמלת הסיעוד, מתבקש החולה לעבור אבחון מיוחד, הבודק את יכולותיו השונות ואת האופן שבו הוא יכול לבצע את מטלות היום יום השגרתיות.

מומלץ לפנות אל המוסד לביטוח לאומי כדי לבדוק את אפשרות קבלת גמלת הסיעוד ואת אפשרויות הטיפול הקיימות. ישנם חולים שלהם ביטוח סיעודי פרטי, המקנה להם סיוע כספי, המכסה את הוצאות הטיפול בבית החולה, בין אם באופן מלא ובין אם באופן חלקי. חשוב לדעת מהן הזכויות העומדות לרשותו של החולה ולנצל את מלוא הזכויות המגיעות לו כדי להקל על התמודדותו עם כל הסימפטומים הנלווים לשבץ.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715471

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר