Home » בעיות ולקויות זיכרון בקשישים

בעיות ולקויות זיכרון בקשישים

בעיות ולקויות זיכרון בקשישיםגיל הזהב מלווה בלא מעט שינויים פיזיולוגיים וגם מנטליים, המשפיעים באופן ישיר על תפקודו של הקשיש ובמקרים מסוימים גם גורמים למוגבלות של ממש. אחת התופעות השכיחות בקרב קשישים הן בעיות זיכרון.

הפגיעה בזיכרון נחשבת לנפוצה מאד בגילאים האלה והיא חלק בלתי נפרד מהזקנה עצמה. בשל חשיבותו של הזיכרון והיותו חלק משמעותי וחשוב מאד בחיינו, פגיעה כזו יכולה להשפיע על חייהם של הקשישים, על יכולתם ליצור קשר עם הסובבים אותם, להבין את הסביבה עצמה ולהמשיך לתפקד כפי שתקפדו בגילאים צעירים יותר.

רקע

20 אחוז מהקשישים במדינת ישראל סובלים מבעיות זיכרון בדרגות שונות. אלו יכולות להיות בעיות זיכרון קלות, דמנציה ובמקרים חמורים גם אלצהיימר. בעיות אלו הן חלק בלתי נפרד, כאמור, מתהליך הזיקנה עצמו ולא ניתן למנוע אותן.

לשמחתנו, ולאור המודעות הרבה לכך והרצון להקל על הסובלים, נערכים לא מעט מחקרים בנושא, המחפשים אחר תרופות או טיפולים שיוכלו לעכב את התפתחות הפגיעה ואת החמרתה. אין כיום אמנם תרופות שיכולות למנוע את הפגיעה בזיכרון, אולם יש טיפולים שיכולים להקל על הסובלים מכך.

גורמים

בעיות בזיכרון בגיל הזהב יכולות להופיע מסיבות שונות. תרופות, למשל, הן אחת הסיבות לפגיעה בזיכרון בגילאים אלה. ישנם סוגים שונים של תרופות, שאחת מתופעות הלוואי שלהן הוא פגיעה בזיכרון. אלו יכולות להיות תרופות, הניתנות לחולים בפרקינסון למשל, תרופות לטיפול באין אונות, ויאגרה, תרופות העוזרות להתמודד עם הפרעות בקצב הלב, עם רמות גבוהות של כולסטרול ועוד. שינויים הורמונליים הנלווים לגיל המעבר יכולים גם הם לגרום לבעיות זיכרון.

גיל המעבר מלווה בתסמינים שונים, כמו בעיות שינה, גלי חום, דיכאון וגם פגיעה בזיכרון. ובעיות שינה, למשל, גם הן עצמן יכולות לגרום לבעיות זיכרון. בעיות שינה כמו שינה מעוכבת, דום נשימה בשינה וגם תנועתיות יתר ובלתי רצונית של הרגליים נחשבות להפרעת שינה, המובילות, בסופו של דבר, גם לבעיות בזיכרון. גורם נוסף לבעיות אלו הוא מחסור בוויטמינים חשובים, כמו וויטמינים השייכים לקבוצת וויטמיני B. ישנם לא מעט קשישים הסובלים מתזונה לקויה או מבעיות ספיגה במערכת העיכול. כל אלה, גורמים להם לחסרים בוויטמין B, מה שמוביל לבעיות בזיכרון.

תסמינים

התסמינים הנלווים לבעיות בזיכרון קשורים למידת חומרת הבעיה וגם לאופייה. כשמדובר בבעיות זיכרון קלות, יתקשו הקשישים לשלוף מילים מהזיכרון תוך כדי שיחה או לזכור היכן הם הניחו את מפתחות דלת הבית הראשית או את המשקפיים שלהם. כשמדובר בבעיות זיכרון קשות יותר, כמו אלצהיימר למשל, ישכחו הקשישים היכן הם מתגוררים וכיצד להגיע הביתה חזרה, הם לא יצליחו לזהות את בני משפחתם ואפילו ישכחו לאכול.

אבחון

אבחון נכון ומוקדם יכול לעזור לקשיש וגם לבני משפחתו להתמודד עם בעיות הזיכרון טוב יותר, או לכל הפחות, להקל עליו כמה שניתן. אופן האבחון נקבע בהתאם לסוג הפגיעה ומידת חומרתה. אחת השיטות לאבחן בעיות בזיכרון אצל קשישים היא באמצעות מבחן מיוחד, הכולל סדרה של שאלות שהקשיש מתבקש לענות עליהן. כמו, למשל, איזה יום היום, או באיזו עיר אנחנו עכשיו וכדומה. בנוסף, עליו לבצע גם מספר תרגילי זיכרון, כמו חזרה על מילים שאמר הבוחן ועוד. במקביל, וכדי לזהות את מקור הבעיה ולשלול סיבות אחרות, שיכולות לגרום לה, יתבצע גם אבחון רפואי.

טיפול והתמודדות

הטיפול בבעיות בזיכרון משתנה בין מטופל אחד לשני ובהתאם לסוג הבעיה. במידה והסיבה לבעיות הזיכרון היא תרופה מסוימת, ייפסק השימוש בה או שהיא תוחלף בתרופה אחרת. במידה ומדובר בחסר תזונתי, ייקבע לקשיש תפריט חדש. תרגילים העוזרים בשיפור מיומנויות הזיכרון יכולים גם הם לסייע במקרים מסוימים.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715471

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר