Home » טיפול סיעודי לקשיש על ידי בן משפחה

טיפול סיעודי לקשיש על ידי בן משפחה

טיפול סיעודי לקשיש על ידי בן משפחהקשישים רבים המתמודדים עם הידרדרות קוגניטיבית או פיזית על רקע כזה או אחר, המעוניינים להמשיך לגור בביתם ולא להיכנס למוסד סיעודי, זקוקים מטבע הדברים להשגחה צמודה במשך כול שעות היממה בדמות מטפל סיעודי צמוד.

עם זאת, אין זה סוד שהכנסה של אדם זר לביתו של הקשיש אינה עניין של מה בכך. למעשה העסקה של עובד זר לצורך טיפול היא עניין רגיש ביותר לא רק עבור הקשיש אלא גם עבור בני המשפחה שלו.

הקשיים הקשורים לקשיש הסיעודי

מבחינת הקשיש, הכניסה של אדם זר לטריטוריה הפרטית אינה פשוטה, כיוון שיש בכך מן ההכרה בנכות או בקשיים המהותיים היומיומיים. מעבר לכך, העובד הזר נמצא עם הקשיש בסיטואציות אינטימיות ביותר ואם לא די בזה, הרי שאותו עובד זר מנהל את סדר היום של הקשיש וצריך לזכות באמונו המלא, דווקא בשעתו הקשה ביותר של הקשיש, שכבר לא בהכרח נמצא בשיא הצלילות.

הקשיים המהווים את מנת חלקם של בני משפחת הקשיש

אחד הקשיים המרכזיים בהעסקה של עובד סיעודי בא לידי ביטוי בעלות הגבוהה שלו, שכן מדובר בעובד שצריך להימצא בסביבת הקשיש במשך כל ימי השבוע, עשרים וארבע שעות ביממה. בנוסף לכך, במקרים רבים בני המשפחה הם אלו שצריכים לגשר בין המטפל לקשיש, על רקע חשדות המועלות על ידי הקשיש בנוגע לאמינותו של המטפל וליושרו. כמו כן במקרים רבים בני המשפחה פשוט לא מצליחים לאתר מטפל סיעודי שיוכלו לשים בו את מבטחם.

לאור כל זאת, במקרים מסוימים מחליטים בני המשפחה כי במקום לשכור את שירותיו של עובד סיעודי, ידאגו בעצמם לצרכי הקשיש.

מה הן ההשפעות של הטיפול בבן משפחה סיעודי על המטפל?

חשוב להבין כי טיפול באדם קשיש הנמצא במצב סיעודי הוא עניין מורכב ומאתגר במיוחד, כאשר ההשפעות על איכות החיים של המטפל אינן חיוביות ברובן. להלן כמה מהנקודות שחשוב לקחת בחשבון לפני שמקבלים החלטה בנושא:

  • העומס הרגשי שיש לעמוד בו כבד מנשוא וזאת כיוון שבן המשפחה המטפל חש הזדהות עמוקה עם הקשיש. אנשי המקצוע העוסקים בתחום מחזיקים בכלים המסייעים להם עם ההתמודדות הנפשית, כשמן הסתם כאשר מטפלים באדם זר באופן מקצועי, ההשפעה הרגשית שונה מאשר כשמטפלים בבן משפחה בשנותיו האחרונות.
  • אנשים המטפלים בבן משפחה קשיש שהגיע למצב סיעודי מדווחים על תחושה חמורה של בדידות, שכן אין איש שעמו הם יכולים לחלוק את הכאב שהם חשים ואת הסבל שהם חוזים בו יום אחר יום. כמו כן בקרב אוכלוסייה זו ניתן לראות שכיחות גבוהה יחסית של עייפות ותשישות נפשית, שחיקה ואפילו דיכאון.
  • בנוסף לפן הרגשי, חשוב מאוד להתייחס לפן החברתי. כאשר אדם מטפל בקרוב משפחה שהגיע למצב סיעודי, עליו להקריב הלכה למעשה את חיי החברה שלו על מזבח הטיפול, שכן מדובר בטיפול אינטנסיבי מאוד ובהשגחה צמודה מסביב לשעון. במקרים רבים הקשיש נקשר למטפל העיקרי שלו ולא מוכן להחליפו באדם אחר על רקע התפתחות של תלות חזקה.
  • רגשות אשמה קשים עשויים להתעורר במקרים שבהם מצבו הפיזי או המנטלי של הקשיש המטופל מתערער, שכן נוצרת אשליה לפיה מעשיו, מחשבותיו או התנהגותו של המטפל משפיעים על מצבו של הקשיש בצורה ישירה.
  • בדרך כלל המטפל מקיים מסגרת משפחתית משלו יחד עם הטיפול בקשיש הכוללת ילדים ובן זוג. כתוצאה מהטיפול בקשיש, המשאבים האישיים מופנים הרחק מהמסגרת המשפחתית ולפיכך צפויה התרופפות של הקשר הזוגי והקשרים עם הילדים.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715471

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר