Home » פעילות גופנית לקשישים סיעודיים

פעילות גופנית לקשישים סיעודיים

פעילות גופנית לקשישים סיעודייםהזקנה מלווה בלא מעט שינויים, הן פיזיולוגיים והן מנטליים. הם יכולים להופיע בדרגות חומרה שונות, לעיתים קלות מאד ולעיתים קשות מנשוא. חלק משינויים אלה נובעים בשל מחלות, האופייניות לגילאים המבוגרים, הפוגעות במערכות הגוף השונות ומשפיעות באופן ישיר על תפקודם של הקשישים.

מעצמאיים כמעט לחלוטין, הופכים הקשישים לתלויים באחרים, המסייעים להם להתמודד עם מטלות היום יום ולבצע פעולות פשוטות. עבור קשישים סיעודיים פעילות גופנית היא חלק חשוב והכרחי מאד מסדר היום. פעילות גופנית יכולה לחזק את שריריהם, לעכב תופעות אחרות, קשות לא פחות וגם לתרום למצב הרוח שלהם.

חשיבות הפעילות הגופנית

קשישים סיעודיים אינם יכולים, לרוב, לבצע פעולות פשוטות כמו אכילה באופן עצמאי, נעילת נעליים, לבישת מכנסיים או חולצה וגם רחצה. קשישים סיעודיים תלויים במטפליהם, המלווים אותם לאורך כל שעות היום ומספקים להם מענה טיפולי לצד השגחה מלאה. כחלק משגרת היום יום שלהם, מומלץ לשלב גם פעילות גופנית, המותאמת למידת יכולתם להתנועע ולבצע פעולות שונות עם הגוף.

אלו יכולות להיות פעולות פשוטות כמו תרגול עמידה, תרגול של הליכה הלוך חזר וגם תרגילים שונים עם הידיים. ישנם כיום לא מעט מכשירים, המסייעים לקשישים הסיעודיים, וגם לאלה שלא, לבצע את הפעולות השונות, כמו הליכונים למשל ועוד. אלה, עוזרים להם לשמור על שיווי משקל ומאפשרים להם לתרגל פעילות כלשהי ללא חשש מנפילה וחבלות מיותרות.

הפעילות הגופנית תורמת לא מעט, הן בפן הנפשי והן בפן הפיזיולוגי. היא עוזרת לשמור על טווח התנועה של מפרקי הגוף השונים ואף יכולה לשפר אותה, היא מגדילה את כוח השרירים, את עוזרת בחיזוק ובבניית עצמות, היא מפחיתה כאבים, משפר את שיווי המשקל ובכך מונעת נפילות ובמקביל גורמת לשיפור במצב הרוח, לירידה במתח ולתחושה טובה יותר. חשוב לשלב אותה כחלק בלתי נפרד מסדר יומי של הקשיש הסיעודי ולהפוך אותה לעניין שבשגרה.

תרגילים מומלצים

הפעילות הגופנית המומלצת לקשישים סיעודיים איננה מורכבת מדי או דורשת יכולות מיוחדת. מדובר בפעולות פשוטות, ובמיוחד לאור העובדה שקשישים סיעודיים מתמודדים עם מוגבלות תנועה ומוגבלויות אחרות לא פשוטות. אחד התרגילים המומלצים לקשישים סיעודיים הוא תרגיל קימה מישיבה לעמידה.

על הקשיש לשבת על כיסא, להתקדם לקצהו, להטות את גבו קדימה ובעזרת הידיים לדחוף את עצמו לכדי עמידה. במידת הצורך, ניתן להיעזר בהליכון לצורך שיווי משקל. תרגיל נוסף הוא תרגול של המעבר משכיבה לישיבה. חשוב לבצע זאת בצורה איטית כדי למנוע סחרחורות וכדאי לעשות זאת כמובן גם בהשגחה. תרגילים מומלצים נוספים הם הליכה, בין אם בעזרת הליכון ובין אם באופן עצמאי. כדאי לתרגל הליכה על משטחים מסוגים שונים, כמו דשא למשל וגם חול. ההליכה עצמה תורמת לחיזוק הגפיים העליונות וגם משפרת את תנועתיות הגב.

כדאי לדעת

מלבד הפן הפיזיולוגי, לפעילות הגופנית יתרון משמעותי הבא לידי ביטוי ביכולתה לשפר את המיומנויות המנטליות השונות ולעכב את הפגיעה בהן, כפי שקורה לא אחת במצבים סיעודיים ובגילאים המבוגרים. פעילות גופנית יומיומית לקשישים סיעודיים יכולה לעזור במניעת מחלות, האופייניות לגיל המבוגר, כמו דמנציה וגם אלצהיימר.

זו יכולה להיות פעילות מינימאלית, כמו הרמת ידיים בישיבה או הרמת משקולות קלות יחסית. כל פעילות שהיא תורמת ויכולה להשפיע על אזורי המוח ועל תפקודם. מומלץ לשלב בין סוגים שונים של פעילויות והחשוב מכל הוא להתאים את הפעילות למצבו של הקשיש הסיעודי וליכולת הפיזית והמנטלית שלו.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715471

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר