Home » שפעת בקשישים – טיפול והתמודדות

שפעת בקשישים – טיפול והתמודדות

שפעת בקשישיםצעירים שנדבקו בווירוס השפעת, מתמודדים עם המחלה באמצעות תרופות, אם התסמינים חמורים, או באמצעות הקפדה על שתייה מספקת, ומנוחה, כשהתסמינים קלים.

אך אצל קשישים המצב שונה. המערכת החיסונית שלהם, ברוב המקרים, חלשה מכדי להתמודד עם הווירוס, ואצלם המחלה עלולה להסתבך לדלקת ריאות, התייבשות והחמרת מצבים כרוניים כגון אסטמה, אמפיזמה ומחלות לב.

וירוס השפעת בקשישים עלול לגרום גם לבעיות נשימה, ואצלם התסמינים עשויים שלא להשתפר, או להחמיר כעבור שלושה או ארבעה ימים. גם כשהתסמינים משתפרים, קשישים נוטים פתאום לפתח תסמיני בעיה חמורה יותר בעקבות השפעת, כלל בחילות, הקאות, חום גבוה, רעד וצמרמורות, כאבים בחזה, או שיעול עם ריר סמיך, בגוון צהוב-ירוק.

איך תדעו שיש לכם שפעת?

תסמיני שפעת בקרב קשישים זהים במידה רבה לתסמינים המופיעים בקבוצות גיל אחרות. הם עשויים לכלול:

  • חום גבוה
  • כאבי ראש
  • עייפות
  • כאבי גוף
  • שיעול
  • כאבי גרון
  • גודש באף או נזלת.

שפעת הבטן היא מצב נפוץ יותר בקרב ילדים, אך גם קשישים חווים לעתים תסמיני בטן הכוללים בחילות, הקאות ושלשולים.

האם ניתן למנוע מקשישים להידבק בווירוס השפעת?

כן. השיטה הטובה ביותר למנוע את המחלה היא להקפיד על חיסון שפעת שנתי. הזריקה משמעותית למניעת סיבוכים המובילים לאשפוז ושיעורי תמותה בקרב קשישים המתגוררים בבית או בבית אבות. חיסון נגד שפעת במינונים גבוהים מיועד לקשישים בלב. הוא מכיל חומר פעיל פי ארבע מהמינון הרגיל, על מנת לספק תגובה חיסונית טובה יותר. החיסון מומלץ לאנשים בגילאי 65 ומעלה, אם הוא זמין.

יש לזכור שהווירוסים של השפעת העונתית משתנים מדי שנה, כך שקשישים צריכים לקבל זריקת שפעת חדשה בכל סתיו. בנוסף, קיימים שני חיסונים למניעת דלקת ריאות. למבוגרים בריאים מעל גיל 65, המרכז לבקרת מחלות ומניעתן מציע לקבל שני חיסונים. התזמון והרצף משתנים בהתאם לחיסונים שניתנו לקשיש בעבר.

תרסיס חיסון נגד שפעת – התרסיס מכיל וירוס שפעת חי, אינו מומלץ למבוגרים מעל גיל 49, ולא מומלץ לשימוש במהלך עונת השפעת של השנים 2017-2018, היות ולא יהיה יעיל.

מתי הזמן הטוב ביותר לקבל את הזריקה?

עונת השפעת יכולה להתחיל כבר בחודש ספטמבר, ולהסתיים במאי. כדי שהחיסון יעבוד, מומלץ לקבל אותו בתחילת העונה, כך שהגוף יקבל את הסיכוי הטוב יותר לבנות חסינות לווירוס.

בתוך כשבועיים מקבלת הזריקה, החומר הפעיל בה מתחיל להגן על הגוף. אם קשישים אינם מקבלים את הזריקה מוקדם, הם יכולים לקבל אותה במועד מאוחר יותר והיא עדיין תסייע להם להתחסן.

טיפול בשפעת בקשישים

כשקשישים מתחילים לחוות את תסמיני השפעת, הם או בני משפחתם או המטפלים בהם, צריכים להפנותם לייעוץ רפואי. הרופא יבדוק סימנים להתרחשות סיבוכים ויציע טיפול. הוא עשוי לרשום תרופה אנטי ויראלית. שיטות אחרות לטיפול בתסמיני שפעת בקרב קשישים הן מנוחה מספקת והקפדה על שתיית שפע נוזלים.

יש להתייעץ עם הרופא או הרוקח לפני השימוש בתרופת שפעת חדשה או בתרופות נפוצות, הנמכרות ללא מרשם. הרופא יוודא שהתרופה אינה מפריעה לתרופות מרשם בהן הקשיש משתמש, ושאינן מסבכות מצבים רפואיים אחרים.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715471

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר