Home » בטיחות באמבטיה לבני גיל הזהב

בטיחות באמבטיה לבני גיל הזהב

בטיחות באמבטיה לבני גיל הזהבחדר האמבטיה, הוא המקום בו אנו מבקרים מספר פעמים ביום, ואחד החדרים המסוכנים ביותר ברחבי הבית. חשבו על המקרה של הקשישים- לא פעם, קוראים בעיתון על קשיש שנפל במקלחת ונותר שוכב, חסר אונים, במשך שעות רבות. זה לא מקרי.

עם השנים, נפגעת יכולת התנועה של האדם, כך שבשנותיו המאוחרות כל צעד ותנועה מצריכים מאמץ אינסופי. אם מצרפים לכך את הסכנות המובנות במקלחת, ובעיקר החלקה, מבינים מדוע הסטטיסטיקה הזו יכולה רק להמשיך ולגדול, אלא אם נזהרים.

הסכנות בחדר האמבטיה

בדרך כלל, כשמדברים על סכנות שאורבות לאדם בזמן המקלחת, קשישים רבים נפגעים מדי יום כאשר הם מאבדים שיווי משקל ומחליקים על הרצפה. המים אשר אורבים בכל פינה, יחד עם התנועה המוגבלת ממילא, גורמים לכך. מעבר לכך, הרי שהקור השורר בחדר משפיע מאד על הקשיש, שחוסנו הפיזי אינו חזק גם ככה. פעולת הרחצה לרוב אורכת זמן רב, ובקור מקפיא ישנו פוטנציאל גבוה למחלות.

סידור נכון של חדר האמבטיה יכול להציל חיים

אז מה עושים בנידון? כמובן שהשאיפה העיקרית של כל קשיש היא להמשיך ולפעול ככל האפשר באופן עצמאי. על מנת למנוע נפילות ולהתגבר על הסכנות שבכל מקלחת גם כשעושים זאת לבד, רצוי, קודם כל, לשפר את אמצעי הבטיחות בה. כל מקלחת אינה בטוחה כל עוד אין בה משטח גומי מחוספס או ערכה למניעת החלקה, המונח על רצפתה ומונע את המגע עם המים המחליקים.

מעבר לכך, כדי למנוע עוד יותר את היווצרות המים המסוכנים על רצפת האמבטיה, ההנחיה הברורה לכל קשיש היא להתקין וילונות באמבטיה, אשר ימנעו מהמים לזלוג החוצה. כמובן שיש לשמור על זהירות גם במהלך היציאה מחדר האמבטיה.

כיצד שומרים על יציבות?

הזכרנו כבר שיכולתם הפיזית של קשישים רבים לוקה בחסר, כשהיבט מהותי של עובדה זו הוא חוסר היכולת לשמור על יציבות- ועל אחת כמה וכמה בתנאים השוררים בכל חדר אמבטיה.

מאחזים מהווים פיתרון מצוין, בהקשר הזה. הם מוצמדים אל קיר חדר האמבטיה, והקשיש מחזיק בהם בכל ישיבה, קימה או כל פעולה פיזית אשר מבצע הקשיש. יש לציין כי מאחז אשר אינו מונח בגובה או במיקום המתאים מאבד בעצם את כל היעילות שלו.

חשוב מאד גם להניח את כל כלי האמבטיה (שמפו, סבון וכן הלאה) במיקום נגיש עבור הקשיש, כך שאינו יצטרך להתכופף או לנוע יתר על המיטה באמבטיה או במקלחת. ניתן אף להניח כיסא פלסטיק או כיסא אמבטיה ייעודי בסמוך לקשיש, כך שיוכל להתיישב ולנוח כאשר כוחו אוזל.

שמירה על חום הגוף

הרגישות של הקשישים לקור הופכת את השמירה על חום גופם לחשובה מאד. בהקשר הזה, תנור חימום אשר מונח בחדר האמבטיה מהווה עזר חשוב מאין כמוהו. בהקשר הזה, אסור בתכלית האיסור להניח את התנור ליד חפצים דליקים. בנוסף, גם המיקום הנכון של התנור (ובעיקר חוט/כפתור ההפעלה) הוא פקטור מרכזי.

שירותים בחדר האמבטיה

אם ישנם שירותים בחדר האמבטיה, בוודאי שהסכנה אורבת גם לקשישים שמשתמשים בשירותים. תנאים רגילים ששוררים בקרבת השירותים מקשים מאוד על שימוש בשירותים, ולכן מומלץ להשתמש בידית עזר מתרוממת שמסייעת לקשיש לשבת או לקום מהאסלה, בנוסף ניתן להשתמש בהגבהה לאסלה מאפשרת לקשיש לשבת בגובה מתאים שיאפשר לו לקום בצורה קלה יותר, ניתן להשתמש בהגבהה לאסלה עם ידיות או בלי.

הקשיש נפגע? עזרה מהירה חיונית מאין כמוה

אם על אף כל אמצעי הזהירות שננקטו, הקשיש החליק, נכווה או נפגע בכל דרך אחרת, עליו לקבל עזרה מהר ככל האפשר. ההנחיה הברורה היא שקשיש, בין אם חי בגפו ובין אם ביחד עם משפחתו, לא ינעל את דלת האמבטיה בעת מקלחת. רצוי מאד גם לכוון את ציריה כך שהיא תיפתח כלפי חוץ.

עבור קשישים המתגוררים לבד לחצן מצוקה הוא אחד העזרים החשובים ביותר, והוא מאפשר להזעיק עזרה כאשר משהו משתבש. חשוב מאד, מן הסתם, שלחצן המצוקה של הקשיש יהיה עמיד בפני מים.

כותב המאמר: מוטי אהרונסון, חברת טלפארמה

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715471

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר