Home » גמלת הסיעוד – התשלום החודשי לגמלת סיעוד בכסף יגדל

גמלת הסיעוד – התשלום החודשי לגמלת סיעוד בכסף יגדל

גגמלת הסיעוד - התשלום החודשי לגמלת סיעוד בכסף יגדלמלת סיעוד היא אחת החיוניות ביותר עבור אוכלוסיית הקשישים. גמלה זו, המובאת בחוק הביטוח הלאומי, ניתנת לאנשים שהגיעו לגיל הפרישה שלהם, מתגוררים בקהילה (בין אם בדירה משלם ובין אם במוסד לדיור מוגן) וזקוקים לסיוע בפעילויות היומיומיות שלהם, או לחלופין להשגחה.

מבחינת מעשית ניתן לקבל את הגמלה באמצעות שירותים שונים המותאמים לקשישים, כאשר תרחיש אחר הוא קבלתה בצורה של תשלום, בעיקר במטרה להעסיק מטפלים צמודים.

בין ההטבות הנכללות במסגרת הגמלה, על פי סוגה (רמה א', רמה ב', רמה ג', גמלה זמנית וכן הלאה), אפשר למנות העסקה של עובד זר בתחום הסיעוד, הנחות בארנונה, בחשבון המים או בחשבון החשמל, פטור מתשלום דמי ביטוח לאומי ועוד. כל אלה נותרו קבועים בשנים האחרונות ולא בטוח שיתנו בעתיד.

מה שחשוב להדגיש, בהקשר הנוכחי, הוא שרשימת הזכויות הניתנות במסגרת הגמילה ונוגעות למתן הכספים צפויה לעלות בשנים האחרונות בצורה דרסטית, עם אישור העלאת גמלת הסיעוד בקריאה שנייה ושלישית בכנסת לאחרונה.

על ההחלטה

לפני מספר שבועות אישרה ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת, בקריאה שנייה ושלישית, הצעת חוק ממשלתית שמטרתה להגדיל את גמלת הסיעוד הניתנת בצורה כספית (כאמור, לא בשירותים). כפי שניסח זאת חבר הכנסת אלי אלאלוף ממפלגת "כולנו", מטרת השינוי הזה היא לא רק להגדיל את הסכום הניתן בפועל, אלא גם להפוך את מנגנון חישוב השירותים או הכספים לפשוט ולבהיר הרבה יותר לכל המעורבים לכך.

השינוי הוא בגובה של כמה מאות שקלים לאדם, כאשר סכומי הכסף הרלוונטיים תלויים גם ברמת התפקוד של אוו קשיש. אם לוקחים בתור דוגמא מייצגת קשישים סיעודיים התלויים לחלוטין בעזרתה של התלות, הרי שבעקבות השינוי הסכום החודשי שהם מקבלים עלה ב-259 ש"ח: מ-2,942 ש"ח ועד 3,201 ש"ח.

סוגיית השירותים (או: ההשפעה של העלאת שכר המינימום)

יש להדגיש כי התקנות החדשות התייחסו לשירותים הניתנים במסגרת הגמלה, אך בצורה עקיפה יותר: התקנות הגדירו כי מי שמקבל את הקצבה בשירותים לא ייפגע כהוא זה מהשינויים האפשריים העתידיים שיחולו משינוי מדד המחירים לצרכן, כמו גם מהעלאות שכר המינימום לעובדים שמתרחשות בחודשים אלה במספר פעימות.

כידוע, העלאת שכר המינימום הביא לכך שההוצאות נופלות על המעסיקים, שלא בהכרח יכולים לעמוד בתשלומים המוגדלים, כך שעל המדינה היה להעניק פיצוי להם על הוצאה נוספת זו – שיפוי שניתן במסגרתה של גמלת הסיעוד. מעסיקים רבים שכבר שילמו את התוספת הוציאו מכיסם אלפי שקלים כתוצאה מהשינוי, כספים שלא יושבו אליהם, אך המטרה בשינוי החוק היא כאמור לשנות את המצב.

על כל פנים, מטרה מרכזית נוספת היא לשנות את אופן התגמול של הקשישים. מטרה העל של הגורמים הרשמיים בישראל היא שהקשישים יפנו לקבלת הכספים בצורה של כסף, ולא בצורה של שירותים, מה שנחשב לאופטימלי מבחינתן של הרשויות בישראל. ימים יגידו האם השינוי הזה ישפיע לטובה על חייהם של הקשישים ויסייע להם לשפר את ההתנהלות שלהם או את איכות החיים שלהם בתקופה שעלולה להיות מורכבת במיוחד בחיים שלהם.

נקודה חשובה נוספת: ממש לא בטוח שהצעד שתואר במאמר, חשוב ככל שיהיה, יוכל לשנות כשלעצמו את המצב הלא פשוט של אוכלוסיית הקשישים בישראל. כיום יש לא מעט קולות שקוראים לחולל רפורמה מקיפה הרבה יותר בתחום הסיעוד, עקב נקודת ההנחה שגם לאחר השינוי הזכויות שיינתנו לקשישים ולבעלי המוגבלויות לא בהכרח יאפשרו להם לחיות כפי שהם או בני משפחותיהם היו רוצים שהם יחיו.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715471

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר