Home » טיפול בסרטן הוושט בקשישים

טיפול בסרטן הוושט בקשישים

סרטן הוושט בגיל הזהבסרטן הוושט הוא הסרטן השמיני בשכיחותו. מדי שנה מתגלים סביב חצי מיליון מקרים חדשים והוא מהווה את הסיבה השישית בשכיחותה למוות מסרטן.

סרטן הוושט נחשב גידול אלים והוא קשור באחוזי הישרדות נמוכים מאוד כשרק בין 10 ל-20 אחוזים יחיו כ-5 שנים אחר האבחנה. מעל ל-80 אחוזים מהמטופלים שסובלים מסרטן הוושט עברו את גיל שישים.

מכאן רוב המטופלים לסרטן הוושט משתייכים לקבוצות הגיל המתקדמות יותר.

הארכת תוחלת החיים, שימוש בבדיקות משוכללות, פיתוח טיפולים מתקדמים ושיפור השיטות הניתוחיות הביאו לכך שיותר ויותר מטופלים מאובחנים ונשלחים לטיפול ניתוחי.

הטיפול מבוסס על שלב המחלה

לעיתים השלב מוקדם דיו על מנת לאפשר ניתוח להסרת הגידול בשלמותו ובכך להביא לריפוי המטופל. הרבה פעמים משתמשים בתרופות כימותרפיה לפני הניתוח כדי להקטין את הגידול. במקרים רבים, לא ניתן להסיר את הגידול בשלמותו ואז נשקלים כל מיני טיפולים או ניתוחים קטנים יותר כדי להקל על סבל המטופל ולאפשר לו איכות חיים טובה יותר.

לפעמים ניתן להסיר את הגידול בשלמותו אבל מכיוון שלא בטוח שהמטופל יכול לשרוד ניתוח גדול בגלל מחלות אחרות שהוא חולה בהן אז מעדיפים טיפולים פחות אינטנסיביים. דוגמא לטיפול כזה הוא שימוש בתרופות כימותרפיה והקרנות לאיזור הגידול ללא ניתוח.

האם מוצדק לנתח קשישים עם סרטן הוושט?

גיל מתקדם הוא גורם שקובע המון לגבי מהלך המחלה והוא מהווה סיכון משמעותי לסיבוכים סביב הניתוח ואפילו תמותה אחריו. לכן נשאלת השאלה האם מוצדק בכלל לנתח קשישים עם סרטן הוושט שכן הניתוח עצמו יכול לקצר את החיים במקום להאריך אותם. ישנם מספר גורמים אליהם צריכים להתייחס לפני קבלת החלטה:

סוג ושלב המחלה – מטופלים עם שלב מחלה מתקדם מאוד (גרורתי) לא יבריאו על ידי ניתוח ולכן יש לחסוך מהם הליך מסוכן וקשה. יש סוגים שונים שיגיבו לטיפולים אחרת.

מצב החולה – חולים שסובלים בנוסף ממחלות אחרות שקשורות בגיל מתקדם כגון מחלות לב וריאה יתקשו מאוד להתאושש מניתוח גדול לעומת חולים שהיו בריאים עד שאובחנו עם סרטן הוושט.

ניסיון הרופא הגריאטרי ונוכחות צוות רב תחומי – הסיכויים הכי טובים להצלחה מושגים אצל מרכז גדול שבו יש קבוצה של רופאים שמומחים לסרטני מערכת העיכול העליונה שמשתפים פעולה ביחד.

טיפולים לסרטן הוושט בקשישים: חשוב לשקול את היתרונות והחסרונות

אין החלטה לגמרי נכונה בהקשר של ניתוח. כריתה מלאה של הוושט (אסופגו-אקטומי) ידוע כהליך גדול ומסובך עם סיכונים משמעותיים אך מנגד כריתת וושט היא בעלת הסיכויים הגבוהים יותר להביא לריפוי מלא של המטופל. ניתוחים קטנים יותר מאפשרים החלמה מהירה יותר ומסכנים פחות את המטופל בעת הניתוח אך כרוכים באחוזי חזרה גבוהים יותר של הגידול.

לעיתים  מצבעים הליכים בהיקפים קטנים יותר כגון כריתה של חלק קטן בוושט רק לשם פליאציה (הקלה על התסמינים) ולא לשם ריפוי. טיפולים לא ניתוחיים כגון כימותרפיה והקרנות לא מאפשרים ריפוי מלא מהמחלה אך יכולים לשפר מאוד את איכות החיים של המטופל ולחסוך לא את ההתאוששות המורכבת מניתוח.

לסיכום, כריתת וושט היא הטיפול הוודאי בסרטן וושט שלא התפשט מחוצה לו. כריתת וושט היא ניתוח גדול מאוד עם תמותה רבה יחסית בגילאים המבוגרים ולכן צריך לשקול היטב האם זהו הטיפול הנכון. כל מקרה של סרטן וושט צריך להיות מטופל על ידי קבוצה של מומחים רב תחומית בה יקבלו החלטה מושכלת האם מתאים לניתוח שיכול לרפא או לטיפולים אחרים שיכולים להקל ולשמור על איכות חיים טובה בפחות סיכון.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715471

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר