Home » ריבוי תרופות בקשישים

ריבוי תרופות בקשישים

ריבוי תרופות בקשישיםתרופות לאוכלוסייה הבוגרת יחד עם תוספי מזון הפכו לחלק מהתפריט היומי של אוכלוסייה הקשישים, ואיש אינו מפקפק בנחיצותם. האם הרופאים מודעים לכל התרופות והתוספים שהמטופלים שלהם נוטלים? לאיזה מומחה כדאי לפנות לבחינת נחיצות התרופות השונות והאינטראקציה ביניהן?

ריבוי תרופות (POLYPHARMACY) בקשישים מוגדר כנטילה של מעל 6 תרופות בו זמנית. יתכן גם מצב של נטילה שאינה הולמת את ההתוויה או ההוראה  הרפואית.

אצל רוב המטופלים הקשישים יש תהליך הדרגתי על פני השנים של הוספת תרופות, שעלול להתפתח למצב של שימוש יתר בתרופות (overmedication). מבוגרים רבים נוטלים תרופות מסוגים שונים במשך שנים רבות, לעתים קרובות בשל הרגל ולאו דווקא בשל צורך רפואי שעדיין קיים.

לדוגמה, מטופל שלקה בהתקף לב לפני עשרים שנה וקיבל תרופות שונות לאיזון מחלת הלב, לאחר מספר שנים עבר ניתוח מעקפים וקיבל תרופות לבביות נוספות. עם הזמן תפקוד הלב, כלומר מחלת הלב,  אינה  פעילה. יתכן ואין סיבה להמשיך ולקחת את התרופות, אולם הקשיש, אשר לא קיבל הנחייה להפסיק את התרופות ממשיך לקחת אותן שנים רבות.

תופעה נוספת מתרחשת אצל המטופל הקשיש המתייעץ עם מספר רופאים מומחים – כל מומחה רושם תרופה הרלוונטית לתחומו. הקשיש מעביר את המרשם לרופא המשפחה אשר מקבל לרוב את ההמלצה של המומחה, ומוסיף את התרופה לתרופות אותן נוטל הקשיש. רופא המשפחה רושם אף הוא תרופות נוספות לפי הצורך. עם השנים הקשיש מגיע למצב בו הוא נוטל עשרות תרופות, אשר חלקן אינו נחוצות.

ריבוי תרופות – הסיכונים

  • נפילות של קשישים – כ-30% מהמבוגרים מעל גיל 65 נופלים לפחות אחת לשנה. שבירות כלי דם  קטנים (נימי דם) בגילאים אלו עשויה לגרום לדמם תת עורי ובמקרים חמורים לדימום תוך מוחי. ריבוי תרופות נוגדות דיכאון וחרדה, תרופות שינה והרגעה ותרופות פסיכיאטריות עשוי אף הוא לגרום לנפילות.

מטופל מבוגר הינו בעל רזרבות גופניות ומנטאליות נמוכות. בשילוב עם תהליך, כגון אוסטאופורוזיס, המטופל חשוף לסיכון גבוה לשברים. כ- 50% מהקשישים שנפלו ואושפזו לצורך ניתוח לא ישרדו את השנה הראשונה שלאחר הנפילה. קשיש שעבר אירוע טראומתי של נפילה מתקשה לתפקד ואף מגיע לאשפוז, אשר חושף אותו לזיהומים, פצעי לחץ וחוסר איזון מחלות הרקע.

  • השפעה על תהליכי החשיבה – בעיות בשווי משקל, חוסר יציבות וליקוי מוטורי. תרופות מסוימות גורמות לתופעות לוואי המתבטאות בסימפטומים פסיכולוגיים כגון הפרעות התנהגות, דיכאון וחרדה.
  • אינטראקציה בין תרופות – תופעות לוואי או שינוי ברמת ההשפעה של תרופות הנלקחות במקביל בעיקר בתרופות אשר נלקחות בבליעה ועוברות תהליך של עיכול. ניתן להחליף חלק מתרופות אלה בתרופות הנלקחות מתחת ללשון באמצעות מדבקה וכך להקטין אינטראקציה בעייתית. תת-שימוש בתרופות נחוצות נובע מאי רישום על ידי הרופא המטפל, או חוסר נטילה של המטופל.
  • רישום בלתי-נאות של תרופות – שכיח בנטילת תרופות הפועלות על המערכת הקרדיווסקולארית ועל מערכת העצבים המרכזית. נוכח עלותן הכספית הגבוהה, נוטה המבטח (קופת חולים) לייבא תרופות מקבילות על מנת להוזילן. לתכשיר הגנרי בשם המדעי קיימים תכשירים בשמות מסחריים רבים ושונים. ריבוי השמות עשוי לבלבל את הקשיש החולה שימצא אותו תכשיר בחפיסות שונות של תרופות בשמות שונים בקופסת התרופות שלו.
  • כשל תקשורתי בתוך מערכת הבריאות חולים כרוניים הסובלים ממספר מחלות מתאשפזים בתדירות גבוהה. רישום התרופות לחולים אלה מתבצע לא רק בקהילה אלא גם על ידי רופאים המטפלים בהם באשפוז. קושי בתקשורת ותיאום בין המטפלים השונים, פוגמים באיכות הטיפול התרופתי.
  • בעיות בטיפול התרופתי – שכיחות הסיבוכים הרפואיים עולה ככל שסך התרופות הנרשמות למטופל עולה, מינונים לא מתאימים, תופעות לוואי ואינטראקציות בין תרופתיות  פוטנציאליות.

פתרון הבעיה – הערכה פסיכו-גריאטרית

כדי לאבחן ולטפל במצבים אלה יש לבצע הערכה פסיכו-גריאטרית, במסגרתה יבחנו באופן מסודר כל התרופות אותן נוטל המטופל הקשיש, הלימה למחלות או לסימפטומים מהם הוא סובל ואינטראקציה בין תרופתית.

לאחר הערכה זו ניתן יהיה לקבוע מהם התרופות  והמינון המדויק הרצוי בהתאם למצב הפיזיולוגי של הקשיש. צמצום כמות התרופות שנוטל הקשיש צפוי להביא לשיפור משמעותי במצבו הפיזי והנפשי של המטופל, שיפור איכות חייו והקלה על הסביבה התומכת בו.

כמו כן, ניתן לפנות לייעוץ רוקחי – בפגישה פנים מול פנים יעבור הרוקח על הטיפול התרופתי הכולל שניתן לקשיש ויסייע לו להבין מה לקחת, מתי ועל איזה תרופה ניתן לוותר.


כותב המאמר: ד"ר רון בן יצחק, מנהל  רפואי, בשיבה בריאה בע"מ קליניקה רב תחומית לגיל המבוגר – www.healthyaging.co.il

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715471

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר