Home » אשפוזי קשישים כתוצאה מנטילת תרופות

אשפוזי קשישים כתוצאה מנטילת תרופות

בגיל הזקנה מתרבות המחלות הכרוניות הדורשות נטילה קבועה של תרופות. אשפוז קשישים כתוצאה מנטילת תרופותמחקר אמריקאי חדש מגלה כי רבים ממקרי האשפוז של קשישים בבתי חולים מתרחשים בעקבות נטילת תרופות כרוניות במינון או בתדירות לא נכונה.

מסקנות המחקר הן כי ניתן למנוע מקרים רבים של אשפוזי קשישים בעזרת מעקב אחר התרופות שנוטל הקשיש, ונטילת תרופות אחראית יותר מצד הקשישים עצמם.

מחלות אופייניות לגיל הזקנה והתרופות המטפלות בהן

ישנם כמה סוגי מחלות המופיעות בעיקר בגיל הזקנה: מחלות כגון סכרת, יתר לחץ דם, מחלות לב, נטייה להיצרות כלי דם ולהיווצרות קרישי דם. מחלות אלה נחשבות למחלות שכיחות בגיל הזקנה, אשר קשישים רבים לוקים בהן.

הטיפול במחלות אלה אף הוא טיפול שכיח ונפוץ, בעזרת תרופות כרוניות וידועות. התרופה הנפוצה ביותר והראשונה במעלה לחולי סכרת הינה טיפול בעזרת אינסולין. מינון האינסולין הניתן לחולה במחלת הסוכרת הוא משמעותי מאד וחשוב שהחולה יקפיד על נטילת המינון בדיוק כפי שקבע לו הרופא.

נטילת האינסולין באופן לא סדיר, במינון חסר או במינון יתר עלולה לגרום לחוסר איזון של הסוכר בדם. מצב זה עלול לגרום לבעיות רבות אך עלול גם להיות מסוכן. קשיש שאינו נוטל את האינסולין באופן סדיר ומדויק עלול לסבול מהיפוגליקמיה (חוסר סוכר) או היפרגליקמיה (עודף סוכר) ועלול להגיע אף לכדי אבדן הכרה, או בלבול ובעיות אחרות. מסתבר כי אחת הסיבות הנפוצות לאשפוז קשישים הינה נטילה לא מסודרת או מינון לא נכון של אינסולין.

קומדין – תרופה למניעת קרישי דם, אף היא תרופה נפוצה ביותר לטיפול במבוגרים. מטרת התרופה היא למנוע היווצרות קרישי דם אשר עלולים לגרום לאוטם של אחד העורקים ולאירוע לבבי, מוחי או אחר. גם תרופה זו יש לקחת במינון המתאים. מינון לא נכון עלול לגרום, למשל, להיווצרות שטפי דם ובעיות נוספות.

מחקר על הסיבות לאשפוז קשישים

מחקר שנערך בארה"ב לאחרונה גילה כי שני שלישים מתוך הקשישים שאושפזו בבתי חולים בתקופה נתונה אושפזו בעקבות נטילה של תרופות במינון יתר או במינון לא תואם. מסתבר כי דווקא התרופות הנפוצות והשכיחות לטיפול בסוכרת (אינסולין), למניעת קרישי דם (קומדין) וכן תרופות נוגדות טסיות ותרופות היפוגליקמיות הן לבדן הביאו לשני שלישים מאשפוזי הקשישים. זהו נתון מדאיג, המראה כי את הרוב המוחלט של אשפוזי הקשישים ניתן היה למנוע.

מדוע חשוב לפעול למניעת אשפוזים של קשישים?

אשפוז בבית חולים מלווה תמיד בחשש, חרדה ואי נוחות עבור הקשיש ובני משפחתו. החשש והחרדה נובעים מהדאגה לשלום הקשיש, והתקווה שיקבל טיפול הולם שיסייע לו להבריא במהירות. אי הנוחות נובעת מהפגיעה בשגרה שמהווה האשפוז עבור הקשיש ובני משפחתו.

מעבר לדאגה ולאי הנוחות, בית חולים אינו מקום  אידיאלי לקשישים, אשר מערכת החיסון שלהם אינה איתנה. קשיש שאושפז בבית חולים מסיבה אחת עלול, חלילה להידבק בבית חולים במחלה אחרת. עקב כל הסיבות לעיל חשוב שהקשיש, בני המשפחה והגורמים המטפלים בקשיש, כמו רופא המשפחה, יעשו הכול על מנת למנוע אשפוזו של הקשיש.

מניעת אשפוז של קשיש בעקבות שימוש לא נכון בתרופה

תוצאות המחקר מעודדות משום שהן מביאות עמן את הבשורה שאת הרוב המכריע של אשפוזי הקשישים ניתן למנוע:

  • חשוב שהקשיש יהיה במעקב קבוע של רופא המשפחה על מנת לשלול מצב של ריבוי תרופות שאינן הכרחיות, וכן לבדוק את התאמת המינון התרופתי למצבו של הקשיש, ואת השפעת המינון הנוכחי על בריאותו.
  • חשוב שהקשיש, אם הוא מסוגל לכך, יקפיד על נטילת התרופות בדיוק בהתאם להוראות הרופא.
  • במצבים מסוימים, כאשר הקשיש מתקשה להקפיד על המינון בכוחות עצמו, חשוב  שבני המשפחה או גורם מטפל יעקבו אחר המינון התרופתי וידאגו שהקשיש יקבל את המינון הנכון. מסתבר שאת רוב אשפוזי הקשישים ניתן למנוע בעזרת הקפדה ומעקב.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715471

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר