Home » טיפול בהורים סיעודיים

טיפול בהורים סיעודיים

טיפול בהורים סיעודייםתהליך ההזדקנות, על תסמיניו ותופעותיו, לא מתרחש בחלל הריק שכן לרוב הקשישים ישנה משפחה, המושפעת אף היא מתהליך ההזדקנות האישי של אחד או יותר מבני המשפחה: כל שינוי שעובר על אחד מבני המשפחה כחלק מתהליך ההזדקנות ובעיקר הפיכתו של הורה לסיעודי, משפיע על בני משפחתו ובעיקר על ילדיו.

הטיפול בהורה שהגיע למצב סיעודי עשוי להוביל להתפתחות של מתחים, עימותים ולחצים, המשפיעים הן על יחסי האחים בינם לבין עצמם והן על יחסי הילדים עם הוריהם, הנמצאים במצב שברירי ורגיש מאי פעם.

תהליך ההזדקנות מוביל במקרים רבים לשינוי של ממש במבנה המשפחתי ובמובן מסוים מפר את מאזן הכוחות שאפיין את המשפחה במשך שנים רבות: ההורים מתקשים להפנים שאיבדו מכוחם ומעצמאותם ומתקשים לקבל את העובדה שהם כבר לא יכולים לדאוג לילדיהם ונכדיהם. מעבר לכך ישנו קושי לקבל את העובדה שנוצרה תלות חזקה שהולכת ומתחזקת במובן הרגשי והפיזי בילדיהם.

מה הם הקשיים שעמם מתמודדים המטפלים העיקריים בהורה סיעודי?

הטיפול בהורה שנמצא במצב סיעודי כרוך במקרים רבים במאמץ פיזי, הנוסף למטלות היומיומיות בשגרת החיים, הכרוכות אף הן במאמץ פיזי. אי לכך, אחת התלונות השכיחות ביותר שניתן לשמוע מפי אנשים המטפלים בהוריהם, נוגעת לתשישות, לעייפות ולחולשה.

בנוסף ילדים המטפלים בהוריהם נאלצים במקרים רבים להיעדר מהעבודה וכן צריכים להשקיע לא מעט כסף לטובת הטיפול. כפועל יוצא מכך, רבים מהם סובלים מלחץ כלכלי ונאלצים לעשות לא מעט פשרות, להקריב את רווחתם האישית ואף את רווחת ילדיהם.

מעבר לכך, המטפלים העיקריים מתמודדים עם קושי רגשי רב. השינוי במעמדו של ההורה מקשה מאוד על ילדיו ואם לא די בכך, הרי שהזמן שמושקע בהורה הסיעודי, בא על חשבון בני המשפחה האחרים. במקרים אלו לא אחת בני המשפחה האחרים מביעים מורת רוח ויתכן אף שירמזו כי הגיע הזמן לאשפז את ההורה במוסד סיעודי. באופן כללי במקרים שבהם ההורה הסיעודי מתגורר בבית של אחד הילדים, הלחץ לרוב יהיה גבוה במיוחד.

כל הלחצים וההשפעות הנ"ל מלווים במקרים רבים בתחושות של תסכול, ברגשות אשם ובהרגשה כללית של חוסר אונים. לא אחת לכל אלו נוספת תחושה קשה של בדידות וכן ישנם רבים המטפלים בהוריהם, המפתחים תחושות קשות של טינה, מרירות ואף כעס כלפי ההורה ו/או בני המשפחה האחרים.

כיצד להתמודד עם הקשיים כשמטפלים בהורה במצב סיעודי?

לקיחת האחריות על הטיפול בהורה לא אחת מתרחשת באופן חד ופתאומי, ללא הכנה מתאימה. יחד עם זאת, ללא קשר לנסיבות, ישנן מספר פעולות שיסייעו לכם לעבור את התהליך בצורה קלה יותר והדרגתית יותר. להלן כמה רעיונות שתוכלו להיעזר בהם:

  • רשימת משימות – ערכו רשימה שתכלול את כל הפעולות, המשימות והמטלות הרלוונטיות לטיפול בהורה שהגיע למצב סיעודי. השינוי בחייכם עשוי להיות דרמטי מאוד ובמצב שבו ישנן אינספור מטלות ומשימות או שינויים שיש להסתגל אליהם, קל מאוד ללכת לאיבוד ולהיכנס למצב מאוד מבלבל ומתסכל. רשימה מסודרת תסייע לכם להכניס מעט סדר בבלגן ותאפשר לכם להשיג שליטה במצב החדש שאליו נקלעתם. בין היתר התייחסו ברשימה לנושאים כמו שירותי עזר, טיפול תרופתי, הסדרי מגורים, טפסים שיש למלא עבור הביטוח הלאומי ועוד.
  • מקורות מידע – חשוב שתזכרו שאתם לא לבד, למרות שהטיפול בהורה סיעודי עשוי לגרום לתחושת בדידות. ישנם עוד רבים כמוכם הנאלצים לטפל בהוריהם בזקנתם ולכן גם יש לא מעט מידע על הנושא ברחבי המרשתת. כמו כן במקום להסתיר את העובדה שאתם מטפלים בהורה סיעודי, נסו לדבר עליה עם חברים, קולגות ובני משפחה. היו סמוכים ובטוחים שתוכלו ללמוד רבות מניסיונם של אחרים, שישמחו לעזור לכם להימנע מטעויות שביצעו ולסייע לכם בהתמודדות הן ברמה הטכנית והן ברמה הרגשית. במילים פשוטות, במקום לחוש בושה ולהסתיר, חושו גאווה על כך שאתם מטפלים בהוריכם בשעתם הקשה.
  • הכירו ביכולות שלכם – טיפול בהורה הנמצא במצב סיעודי יכול בקלות לגזול את כל זמנכם ואת כל המשאבים הנפשיים, הרגשיים והפיזיים שלכם. כדי לא להגיע למצב של אפיסת כוחות ולהיקלע למציאות שבה כל תחומי החיים שלכם מוזנחים בשל הטיפול בהורה הסיעודי, עליכם להכיר מראש ביכולות (ובחולשות) שלכם ולשמור על ערנות לאורך הדרך. בהקשר זה נציין כי חשוב מאוד להטות אוזן למסרים שמעבירה לכם הסביבה ולתחושות האישיות שהגוף משדר לכם. צאו מתוך נקודת הנחה שזו לא בושה לבקש עזרה ולמעשה עדיף להשקיע פחות זמן בטיפול בהורה הסיעודי, מאשר להגיע למצב שבו תתמלאו בטינה וכעס ותסבלו משחיקה ועייפות. במצב זה לרוב המערכת החיסונית נחלשת ואתם עשויים לסבול ממחלה שתשבית אתכם לחלוטין, קחו זאת לתשומת לבכם.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715471

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר