Home » העסקת מטפל סיעודי בבית אבות או דיור מוגן

העסקת מטפל סיעודי בבית אבות או דיור מוגן

העסקת מטפל סיעודי בבית אבות או דיור מוגןראשית חשוב להפריד בין שני המקרים בהתאם להגדרת המסגרת עצמה, דיור מוגן מיועד לקשישים עצמאיים ואילו בית אבות מיועד למי שזקוק להשגחה צמודה יותר מבחינה תפקודית או רפואית.

דיור מוגן

זוהי מסגרת מגורים המיועדת לקשישים עצמאיים אשר מתפקדים בכוחות עצמם ומסוגלים לדאוג לצורכיהם, אולם מעדיפים להתגורר במסגרת מסודרת על פני מגורים בביתם הפרטי. מסגרת דיור מוגן מעניקה סביבה המתאימה לצרכי הקשיש מבחינת גיל, חברה, שירותים רפואיים ושירותים סוציאליים. לדיור המוגן שני פנים האחד הוא אנטומיה מוחלטת של הקשיש והשני הוא מתן מענה מלא לצרכיו.

כאשר הקשיש בוחר להתגורר בדיור מוגן, הוא יכול לבחון את זכאות לטיפול סיעודי במידה והוא זקוק לו מתוקף "חוק סיעוד". החוק מופעל מטעם במוסד לביטוח לאומי ומטרתו לאפשר לקשישים להתגורר בסביבה טבעית ובאופן עצמאי ככל האפשר. מצד אחד הקשיש מנהל אורח חיים עצמאי, אך מצד שני החוק מעניק לו מטפל אשר מסייע לו בביצוע פעולות היומיום ואחזקת משק הבית במידת הצורך.

הזכאות לגמלת הסיעוד ניתנת לתושבי ישראל אחרי גיל הפרישה אשר מתגוררים בביתם או בדיור מוגן בלבד ועומדים בקריטריונים של מבחני תלות וכן עמידה בתנאי הכנסה חודשיים. היקף הגמלה משתנה בהתאם למצב התלות של הקשיש בסיוע חיצוני ונע בין 5 שעות ל-22 שעות שבועיות. שירותי הסיעוד כוללים סיוע בביצוע פעולות כגון: אכילה, רחצה, הבאת תרופות, ליווי לרופא, ניקיון משק הבית, ביצוע קניות, בישול ועוד. לצורך קבלת גמלת הסיעוד יש לפנות למוסד לביטוח לאומי ולהציג מסמכים מתאימים.

בפסק דין שניתן ב-2013 נקבע כי בית דיור מוגן רשאי לגבות כסף מהדייר עבור שיכון של מטפל סיעודי ביחידה.

בית אבות

זוהי מסגרת מגורים המעניקה שירותי סיעוד ושירותים רפואיים צמודים על פי צרכיו המשתנים של כל קשיש ובהתאם למצבו התפקודי. קיימים מספר בתי אבות שההבדל ביניהם הוא האוכלוסייה השוהה: עצמאיים, סיעודיים, חולים, קשישים תשושי נפש וכו'. אולם בכל בתי האבות יש השגחה וסיוע לשוהים בו לביצוע פעולות היומיום וטיפוח סביבת מגוריהם.

בבית האבות מסופקים שירותי סיעוד ושירותים רפואיים לאורך היממה כולה ועל כן העסקה של מטפל סיעודי אינה הכרחית במקרה כזה. למעשה בית האבות הוא זה שמספק את כל שירותי הסיעוד להם זקוק הקשיש. השהות בבתי האבות אינה כלולה בסל הבריאות, אבל המדינה מעניקה סיוע כספי לזכאים במסגרת מתן "קוד גריאטרי". זהו מסמך המאפשר מימון חלקי או מלא עבור שהייה בבית האבות. הקוד מוענק בהתאם למצב הרפואי והכלכלי של הקשיש וכן בהתחשב בגובה התקציב אותו מאשרת הממשלה לנושא באותה השנה.

כמו כן יש לקחת בחשבון כי הכניסה אל בית האבות היא על בסיס מקום פנוי ולעיתים הטיפול בנושא לוקח מספר חודשים, גם אם הקוד אושר. על פי כללי ביטוח לאומי לא ניתן לקבל גמלת סיעוד למי שנמצא בבית אבות. לפני העברת בן המשפחה לבית האבות, יש לבדוק את בית האבות המיועד ולקחת בחשבון את כלל השיקולים בבחירת בית אבות העתידי.

השמירה על חיים עצמאיים הוא אחד מהיתרונות הבולטים בבית דיור מוגן. כאשר אין צורך בעזרה הרי המגורים במקום הם כמו בבית הישן וכאשר יש צורך בעזרה קלה אפשר לקבל מטפל סיעודי ואפילו עובד זר.

בבית דיור מוגן, במידת הצורך ניתן להעסיק מטפל זר לטיפול סיעוד לכל שעות היממה. לצורך כך הקשיש צריך לעבור מבחני תלות ולהימצא כנזקק לסיוע בביצוע פעולות היום יום. את הבקשה יש להגיש למשרד התמ"ת לקבלת היתר להעסקת עובד זר. לאחר מכן יש למצוא מטפל זר באמצעות חברת השמה למטפלים סיעודיים זרים. במידה והמטפל שוהה בחו"ל, יש להזמינו לארץ באמצעות משרד הפנים. המטפל מגיע מחו"ל ומועסק על ידי חברת ההשמה. חשוב לבחור מטפל אשר יש לו לשון משותפת עם הקשיש, שהוא בעל נתונים מתאמים (גיל, יכולת פיזית, ניסיון)  ובעל המלצות.  לאחר כל אלה, יש לדאוג להכנת העובד הזר לטיפול בקשיש, מה שיקל על עבודתו של המטפל הסיעודי ועל הקשיש.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715471

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר