Home » חיפוש והתאמת מטפלת סיעודית

חיפוש והתאמת מטפלת סיעודית

חיפוש והתאמת מטפלתבבואכם לחפש מטפלת סיעודית אמינה ומקצועית ליקירכם עליכם להקפיד על מספר כללים. הכללים נחלקים לאלו המתייחסים לשלבים הראשונים של בחירת המטפלת ולכללים המתייחסים לשלבים המאוחרים יותר, עליהם יש לתת את הדעת.

השלבים הראשוניים בחיפוש והתאמה של מטפל

1. רושם ראשוני – כדאי להיפגש עם המטפלת מספר פעמים על מנת להתרשם ממנה על סמך אינטואיציה ראשונית. כדאי להיעזר בחברי משפחה נוספים על מנת למנוע מצב של רושם מוטעה. טיפול סיעודי דורש את קיומן של מכלול תכונות אישיות וזוהי ההזדמנות לעמוד על טיבן.

2. שפה – תקשורת היא כלי חיוני מאוד בין המטופל למטפל ולכן יש לבחור מטפל שדובר את שפתו של המטופל לפחות ברמה הבסיסית. אחרת, בשלבי ההמשך יתגלו קשיים רבים.

3. גיל  – יש לבחור מטפלת סיעודית שאינה מבוגרת מדי, על מנת שתוכל לשאת בעומס הפיזי של העבודה, אך גם לא מטפלת צעירה מדי על מנת שיהיו לה המחויבות והכח נפשי לטפל במטופל וכן כבוד למצבו.

4. הכשרה מקצועית – יש לברר מראש מה היא ההכשרה של המטפלת. הכשרה סיעודית מקצועית חשובה במיוחד כאשר מדובר בנכים או קשישים בעלי מצב בריאותי מורכב. ודאי במקרים בהם יש לתת טיפול רפואי בסיסי כמו זריקות על בסיס קבוע.

5. וותק – סביר להניח שמטפלת בעלת וותק וניסיון היא מקצועית יותר ובעלת רמת טיפול גבוהה יותר. עם זאת, אין להתעלם מן העובדה שטיפול הוא מקצוע שוחק ועלול להיגרם מצב בו המטפלת תהיה חסרת סבלנות ומחויבות.

6. המלצות – המלצות קודמות הן כמעט התעודה היחידה של המטפלת להיותה אמינה ומקצועית. מומלץ לבקש כאלו ממעסיקה הקודם או מחברת ההשמה עימה מתקשרים.

7. מצב רפואי – חשוב להקפיד שהמטפלת עברה סדרת בדיקות רפואיות בחברת הסיעוד בה היא מועסקת ושאין היא נושאת איידס, צהבת ושהיא אינה בהריון.

8. תקשורת מטופל-מטפל – יש לבחון את התקשורת הבינאישית בין המטפל למטופל ולבחור במטפלת שתוכל להסתדר עם אופיו של המטופל. ניתן לקיים פגישה מוקדמת ביניהם כדי לבחון האם ישנה כימיה ביניהם.

9. נהלים – כדאי לדאוג להבהרת הנהלים הכרוכים בעבודה טרם תחילת ההעסקה. הנהלים יכללו נושאים כגון: אופי הטיפול, הדרישות היומיומית, אכילה יחדיו, מקום שינה ופרטיות של המטפל וכו'.

השלבים המתקדמים בחיפוש והתאמה של מטפל

יש לבצע בדק בית, לאחר חודשי הטיפול הראשונים, על מנת לוודא שהטיפול מתבצע כשורה:

1. ליווי צמוד – המטפלת צריכה להימצא 24 שעות בבית המטופל ולדאוג לצרכיו באופן אישי. בדקו שאין מצבים בהם המטופל נשאר ללא השגחה צמודה.

2. מתן שירותים – המטפלת צריכה להעניק שירותי סיעוד כגון רחצה, אכילה, עזרה בהליכה לשירותים וכן לדאגה למשק הבית: קניות, בישול וניקיון. שימו לב לקשיש ובדקו האם הוא לבוש באופן נקי ואשר מתאים לעונה הנוכחית, ניקיון והיגיינה של הבית, מצרכים מתאימים במקרר וכו' ובאופן כללי לוודא כי אין כאן מקרה של הזנחה.

3. יחס חם – בדקו האם המטפלת מעניקה יחס חם ומסור ליקירכם, עד כדי יצירת קשר משפחתי. קרירות ואדישות כלפי הקשיש, או תגובות חסרות סבלנות צריכות להדליק נורה אדומה.

4. שינוי במצב התפקודי – האם קיים שינוי כלשהו במצבו התפקודי או המנטלי של המטופל, האם חלה אצלו הרגשה של בדידות וניתוק? ישנם מקרים של חוסר התאמה בהם ניתן לצפות בבירור בשינוי של ממש במצבו של המטופל – זה המקום להתערב.

במקרים של חוסר התאמה, הפתרונות האפשריים הם:

1. החלפת עובד זר סיעודי לפי מינו – לעיתים מקור הבעיה של חוסר ההתאמה נעוץ במינו של המטפל. במקרים אלו, די בהחלפת המטפל למטפלת או ההפך בכדי לפתור את הבעיה.

2. החלפת המטפל לפי מוצאו – במקרים של תקשורת לקויה, או פערים התנהגותיים קיצוניים מדי בשל הבדלי תרבות ומנטליות, בחירה במטפל ממוצא אחר עשויה לספק את הפיתרון.

3. עירוב בקהילה – בעיות של בדידות וניתוק של הקשיש אינן נובעות בהכרח מחוסר התאמה, אלא בהעדר מסגרת חברתית מתאימה עבורו. גם במצב של פערים בהתאמה וגם במקרים רגילים, לרוב מומלצת התערבות מועדונית, או של מרכזי יום לקשיש בסביבה ואף הגברת תדירות הביקורים בגינה הציבורית הקרובה למקום המגורים.

4. פתרון מוסדי – יתכן והעברה למוסד סיעודי (כמו בית אבות סיעודי, אם מדובר במטופל קשיש) תסייע למטופל הסובל מהידרדרות משמעותית בתפקוד הפיזי והנפשי. לעיתים המטפלת אינה מקצועית דיה על מנת לתת מענה לצרכים הפיזיים והנפשיים של המטופל או שצורכיו הרפואיים מחייבים השגחה רפואית ספציפית וצמודה.

חשוב מאוד לא לשכוח גם את התנאים הסוציאליים של המטפלת, היא זכאית לכל תנאי ההעסקה של עובד סיעודי ישראלי ולכן זכאית ליום מנוחה שבועי, ימי חג וחופשות בתשלום, דמי הבראה ופיצויים. בנוסף חשוב לדאוג למגורים הולמים וכן לביטוח רפואי.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715471

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר