Home » מה הקשר בין מצב תפקודי של ההורים שלנו לבחירה בין דיור מוגן לבית אבות?

מה הקשר בין מצב תפקודי של ההורים שלנו לבחירה בין דיור מוגן לבית אבות?

ההחלטה על מעבר למסגרת מגוריים ייעודית לבני גיל הזהב היא תמיד מורכבת, ולא רק בפן הרגשי. יש מגוון רחב של מוסדותמהו הקשר בין מצב תפקודי של ההורים שלנו לבחירה בין דיור מוגן לבית אבות? המיועדים לאוכלוסייה המבוגרת זו בישראל, ביניהם הבדלים גדולים ברמת אוכלוסיית היעד הספציפית, השירותים והמענה הניתן במישורים השונים. יכולת התפקוד של האדם המבוגר תגדיר במידה רבה את האפשרויות העומדות עבורו, ובעיקר האם הוא מתאים יותר למוסד לדיור מוגן או אל בית אבות.

למי מתאים דיור מוגן?

למרות שלכל מוסד דיור מוגן יש חוקים משלו, אפשר לטעון ברמה הכללית שאיכות החיים בהם נוטה להיות גבוהה בהשוואה לבתי אבות. מדובר כאן במוסדות המציעים דיור ברמה שמזכירה לעיתים בתי מלון, תשתיות מגוונות שעשויות להיות מפנקות (למשל חדר כושר או בריכה), מגוון פעילויות לשעות הפנאי ועוד. זה לא אומר שהמוסד אינו מעניק לדיירים בעת הצורך סיוע אישי, טיפול סיעודי או אפילו רפואי, אלא שהוא מניח רמת תפקוד גבוהה באופן יחסי. בדרך כלל, כי ישנם מוסדות לדיור מוגן המספקים מענה גם לקשישים תשושים, תשושי נפש או אפילו עצמאיים בדמות מחלקות ייעודיות. בין המחלקות הקשיש יכול בחלק מהמקרים לעבור, בהתאם לרמת התפקוד שלו.

אפשר לטעון לכן כי קשישים שמגיעים לגיל מבוגר אבל עדיין יכולים לתפקד באופן עצמאי בכוחות עצמם הם המתאימים ביותר ברוב המקרים למוסדות לדיור מוגן. הסיבות שהם יעברו למוסדות מהסוג הזה יכולות להיות מגוונות, כשבין היתר ניתן להצביע על רצון להעביר את שנות החיים המאוחרות בהנאה ובנעימים, התמודדות עם בדידות המאפיינת רבים בגיל הזהב (גם אם מצבם הפיזי והקוגנטיבי הוא בהחלט חיובי) והצורך שלהם לשנות מסגרת. חשוב להדגיש שעקב איכות החיים הגבוהה והעובדה שרוב מוסדות הדיור המוגן בישראל הם פרטיים, אתם יכולים לצפות שמוסדות דיור מוגן יהיו יקרים יותר מבתי אבות.

ולמי מתאים יותר בית אבות?

בתי האבות הפועלים בישראל נחלקים גם הם למספר סוגים. למרות שבדרך כלל הם מציעים תנאי מגורים מפנקים פחות ממוסדות לדיור מוגן (אבל לא תמיד), ההנחה היא שאוכלוסיית היעד העיקרית שלהם הם קשישים בעלי רמת תפקוד עצמאי נמוכה יותר. רמת התפקוד הספציפית של אוכלוסיית היעד תלויה כבר במאפיינים של בית האבות, כמו גם במחלקות הפועלות בו. בתי אבות המציעים מחלקות סיעודיות יפנו לקשישים בעלי תפקוד נמוך יחסי, הזקוקים לסיוע שוטף בביצוע פעולות היום-יום הפשוטות ולהשגחה תמידית, אפילו 24 שעות ביממה. כאשר בית האבות מיועד לקשישים תשושים או לתשושי נפש, הסיוע האישי יהיה נמוך יותר בהשוואה אל בתי אבות סיעודיים אבל מנגד גבוה בהשוואה לרוב מוסדות הדיור המוגן.

גם במקרה של בתי אבות לא הכול שחור ולבן. בהחלט ישנם בישראל בתי אבות אשר כן פונים לקהל מבוגרים עצמאי, או אפילו עצמאי לחלוטין. ייתכן שהם יעדיפו את בתי האבות על פני מוסדות הדיור המוגן עקב העלות הנמוכה יותר שלהם והאפשרות לקבלת סבסוד מגופים שונים, שאינה קיימת בדרך כלל במקרה של מוסדות לדיור מוגן.

לא משנה מה תבחרו, הקפידו לבדוק את המוסד המיועד

חשוב להדגיש כי הגבולות בין המוסדות השונים בישראל המיועדים לגיל הזהב הולכים ונעשים מטושטשים יותר עם השנים. אם בעבר הקביעה לפיה מוסדות דיור מוגן מיועדים תמיד לקשישים עצמאיים יותר מאשר בתי האבות הייתה כמעט חד משמעית, כיום יש לשקול כל מקרה לגופו.

זו אחת הסיבות לכך שמומלץ מאוד לבחור במסגרת מגורים לאדם המבוגר רק לאחר שמגדירים בדיוק מהם הצרכים שלו ולמה הוא זקוק בגילו: מהם תנאי המגורים האופטימליים? אילו שירותים חשובים סביב השעון? וכן הלאה. חשוב לבקר בבתי האבות או במוסדות הדיור המוגן הפוטנציאליים כדי להתרשם באופן ישיר מהתנאים השוררים בהם ומההתאמה שלהם לצרכים ולרמת התפקוד של האדם המבוגר. במעמד זה כדאי להפנות שאלות ישירות לצוות של המוסד הגריאטרי או אפילו לדיירים המתגוררים בו.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715471

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר