Home » מסגרות החלמה לאחר ניתוח או אשפוז קשישים

מסגרות החלמה לאחר ניתוח או אשפוז קשישים

מסגרות החלמה לאחר ניתוח או אשפוז קשישיםמהן האפשרויות העומדות בפני קשישים לאחר ניתוח או אשפוז? האם על הקשיש או על בני משפחתו האחריות על מימונן? ומהם המקרים בהם זכאים הקשישים לסיוע ממשלתי?

דיור תומך

דיור תומך משלב בין יתרונותיו ושירותיו של הדיור המוגן (כדוגמת שירותי שמירה וביטחון, שירותי מסעדה, חדר כושר, שירותי ניקיון ופעילויות פנאי מגוונות) לצד שירותי תמיכה המותאמים לקשישים שאינם מוגדרים כסיעודיים, אך שיכולתם התפקודית נפגעה עקב אשפוז/ניתוח והם זקוקים לסיוע בפעולות היום יום.

בין השירותים התומכים ניתן למצוא שירותי ניקיון מתוגברים, עזרה בפעולות כגון הלבשה ורחצה, חלוקת תרופות, השגחה רפואית מתוגברת ופעילויות שיקום שונות. פורמט זה אינו מחייב שהות לטווח ארוך ונפוץ בקרב רוב מוסדות הדיור המוגן. הדיור התומך ממומן באופן פרטי, ולרוב עלותו כרוכה בתשלום דמי כניסה בנוסף לתשלומים חודשיים.

נופשונים

מסגרות הנופשונים הינן אופציה נוספת לקשישים הזקוקים לתקופת החלמה והתאוששות קצרה בת שבוע עד חודש ימים. אלו, פרוסים ברחבי הארץ, מסייעים לקשיש בתהליך ההבראה ומקנים למשפחתו פרק זמן להתארגן על מנת להתמודד עם המצב החדש. השירותים המוצעים בנופשון לקשישים סיעודיים מותאמים מבחינה רפואית ותפקודית למצב כל קשיש וכוללים בין היתר ארוחות, פעילויות פנאי וחברה והשגחה רפואית צמודה.

ישנם סוגים שונים של נופשונים המותאמים למצבים תפקודיים, אולם הנופשון המיועד לצרכי החלמה מכונה "נופשון ציבורי לעצמאיים ולתשושים" והוא מופעל על ידי העיריות השונות ושירותי הרווחה. בתאום עם גורמים אלו ובהתאם לגובה הכנסת הקשיש ובני משפחתו – נקבעת עלות השהות בו. בנוסף, את זכאות הכניסה אליו קובעים שירותי הרווחה ובמקרים מסוימים גם משרד הבריאות.

אגף החלמה בדיור מוגן

בחלק ממוסדות דיור מוגן קיימים אגפי החלמה המציעים דירות המותאמות לצרכיהם הרפואיים והסיעודיים של הקשישים. אגפים אלו, מספקים תכנית טיפול אישית המקדמת את שיקומו של הקשיש והם מיועדים לתקופת קצרות. בין היתר מציעים אגפים אלו השגחה רפואית, סדנאות מקצועיות, חמש ארוחות ביום, פעילויות חברתיות וטיפולים שיקומיים שונים.

על פי חוק ביטוח בריאות, זכאי אדם למימון מלא מהמדינה למשך כחמישה ימי החלמה, ואילו תקופת הזמן הנותרת משולמת באופן פרטי. במקרים אלו, בדרך כלל בעלי הביטוחים המשלימים זכאים להחזרים כספיים לתקופה זו בהתאם לסוג הביטוח ולקופה אליה הם שייכים.

בית אבות סיעודי

במידה ובתום תקופת האשפוז או לאחר ניתוח מוגדר מצבו התפקודי של הקשיש כסיעודי, קיימת האפשרות לשכנו בבית אבות סיעודי. בבית אבות סיעודי יקבל הקשיש השגחה צמודה, עזרה בפעולות יומיומיות כדוגמת החתלה והאכלה, חלוקת תרופות, טיפולים שיקומיים, פעילויות פנאי, תרבות וחברה. על פי חוק, חולה סיעודי זכאי לקבל סיוע ממשלתי במימון שהותו בבית אבות סיעודי ממשרד הבריאות.

מטפל סיעודי זמני

זוהי אופציה נוספת לתקופה זמנית המיועדת לתקופת החלמתו של הקשיש מניתוח או מחלה. על מנת להעסיק עובד סיעודי זמני יש לפנות לחברות סיעוד שונות וחשוב לשים דגש על התאמה מוצלחת בין העובד לקשיש. לקשיש ומשפחתו קיימת האפשרות לבחור בין מטפלת ישראלית לבין עובדים זרים סיעודיים.

העובד הסיעודי מסייע לקשיש בביצוע פעולות יומיומיות, מארח לו חברה, דואג לאחזקת הבית ושומר על אורח חייו התקין של הקשיש.  על פי חוק סיעוד ביטוח לאומי, ישנם פרמטרים שונים הנוגעים בין היתר לתפקודו של הקשיש המזכים אותו בשירותי סיעוד ברמות שונות.

ביטוח סיעודי

ביטוח סיעודי, מבטיח את השתתפותה של חברת הביטוח במימון אשפוז סיעודי או טיפול סיעודי בבית בשעת הצורך. הוא נמכר ללקוחות תמורת תשלום חודשי הנקבע מראש והוא תלוי בין היתר בגיל המבוטח ובמצבו הבריאותי. את הביטוח ניתן לרכוש בצורה קבוצתית, כפי שמציעות קופות החולים ובעלות נמוכה יחסית או בצורה פרטית, המקנה סל פיצויים רחב יותר בעלות יקרה יחסית.

 

 

אולי יעניין אותך גם:

מהו הקשר בין המצב התפקודי של ההורים שלנו לבחירה בין דיור מוגן לבין בית אבות? וכיצד הוא משפיע על בחירה?

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715471

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר